Tips inför och på vårdjobbet #extrajobb

I detta inlägg finner du 20 tips som bl.a. handlar om var du kan hitta extrajobb att söka, när du ska söka, att tänka på när du jobbar och hur du får ut så mycket som möjligt av ditt vårdjobb! Tipsen utgår från jobb som undersköterska men de flesta tips kan även appliceras på andra vårdjobb. Detta är det sista inlägget av 4 om extrajobb, tidigare inlägg kan du läsa här:

Tips när du söker jobb

• Sök online (ex arbetsförmedlingen)
  • Sök via Facebook-grupper (ex. i KI läkarstudenter brukar jobb ibland annonseras, se till att du är medlem i dessa grupper och motsvarande)
  • Sök via mejl eller ring direkt till omvårdnadschefen på avdelningen du vill jobba på, presentera dig och säg att du vill söka jobb hos dem
    • Jag har endast fått ett av mina jobb via en annons och det var under pandemin när de sökte ssk- och läkarstudenter. Övriga jobb har jag blivit tipsad om eller gjort precis som beskrivet i tipset.
  • Prova på flera olika jobb när möjligheten finns!
  • Löneanspråk brukar efterfrågas på en intervju. Den går inte alltid att påverka jättemycket inom vården. Se till att du inte går ner i lön, fråga studiekamrater mfl vad de tjänar för liknande jobb och bilda dig en uppfattning om vad som är rimligt.
  • Fråga äldrekursare vad de har jobbat med, vad de rekommenderar och har du tur kanske de kan koppla ihop dig med en kontakt.
  • Sök tidigt. Ju senare du söker, ju fler platser är redan tillsatta. Om du ska jobba som undersköterska under sommaren är februari/mars en bra tid att börja söka jobb om du vill vara tidigt ute, har du ännu inte sökt är det inte försent heller! För andra jobb som lärarassistent eller underläkarvikariat kan du behöva söka ännu tidigare. Här är mitt tips att höra med äldrekursare när de sökte.

Tips på jobbet

• Ha alltid patienten i fokus, det är för denne du är där!
  • Var på plats tidigare de första dagarna, då har du mer tid att läsa på om dina patienter vilket kan behövas i början.
  • Läs på lite extra om vanliga sjukdomar/tillstånd som förekommer där du jobbar.
  • Jobba systematiskt. Det är mycket att komma ihåg och göra. Systematiskt arbete underlättar och minskar risken för att något glöms bort. Hur du än gör, hitta ett sätt som fungerar för dig och håll dig till detta.
  • Berätta vad du studerar. Jag upplever att många då blir extra taggade på att lära ut lite mer. Det brukar komma ganska naturligt som ny på jobbet när man får frågor om ens bakgrund.
  • Ställ många frågor, även om de ligger utanför dina arbetsuppgifter. De flesta svarar gärna ändå.
  • Lär känna dina kollegor. Många har jobbat inom vården länge och har erfarenheter och tips som är intressanta att få ta del av
  • Lär dig av dina egna och andras misstag. Alla gör misstag, det är mänskligt. Det viktiga är att lära sig av sina misstag. Om du också lär dig av andras misstag slipper du kanske att göra samma misstag själv.
  • Träna på att prata med patienter. Träna på att kunna ha konversationer som är personliga men inte privata. Det är bra att bygga en relation med patienten, den kan vara personlig men bör hållas professionell. Var man drar den linjen och hur mycket man delar med sig är upp till en själv. Hitta en bra gräns som passar dig. Det kan också variera från situation till situation. Vill du inte alls berätta om dig själv (vilket är helt okej), träna på att trevligt svara på frågor utan att lämna ut information om dig själv. Det är du som väljer!
  • Träna på att observera patienten. Kan du bara genom att titta på patienten se tecken till sjukdom? Hur förhåller sig patientens beteende till uppvisade symtom?
  • Var med på ronden. Undersköterskan är inte alltid per automatik med på ronden. Säg till din sjuksköterska att du gärna är med! På ronden kan du lära dig mycket om sjukdomar, patienten, hur rapport/rond går till och även ställa frågor i mån av tid.
  • Fråga/säg hellre till en gång för mycket än en gång för lite. Det kan vara en observation eller vad som helst. Om du är osäker, fråga en extra gång. Oftast så är det inget men om du tror att det skulle kunna vara något är det bättre att du frågar “i onödan” än att det inte uppmärksammas och råkar vara något. Det blir alltså inte i onödan
  • Fråga om du kan gå med läkarna när du är ledig/efter/före jobbpasset. Jag vet inte varför men oj så nervös jag var första gången jag frågade en läkare på jobbet om jag får gå med dem en dag. Jag ville inte tränga mig på eller vara jobbig men de flesta är väldigt trevliga och jag har faktiskt aldrig fått ett nej. I somras gick jag med läkare på akuten, intensiven och operation. I jakten på specialitet kan detta vara väldigt hjälpsamt. Efter en rond tillsammans med en anestesiolog från intensiven presenterade jag mig som läkarstudent och frågade jag om jag kunde gå med henne på intensiven på min lediga dag. Hon sa ja gav mig en tid jag skulle vara på plats för morgonmötet. När dagen kommer och jag dyker upp är hon inte där, men jag berättar för de andra läkarna vad jag gör här och får gå med en annan läkare. De flesta är väldigt trevliga och uppskattar när man visar intresse.

Efter dessa 4 delar hoppas jag att du har fått lite mer klarhet kring extrajobb! Har du fler frågor kan du kommentera nedan eller ställa en fråga under ”Fråga oss!”. Slutligen vill jag önska dig ett stort lycka till med sökandet och jobbandet!

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.