Mina förberedelser inför VIL (praktik)!

Nu när ansökningsperioden officiellt är stängd tänkte jag prata lite om praktiken (VIL – Verksamhetsintegrerat lärande) som är en stor del utav ens utbildning. Något som för många kan vara ett orosmoment. Jag har nu genomfört min första VIL-vecka på min tredje praktikperiod där inriktningen denna gången är dysfagi (ät- och sväljsvårigheter) och förvärvade kommunikationsstörningar hos vuxna. Det är därmed vår första vuxenpraktik. Om jag var pirrig och nervös inför denna start? Absolut. Jag tror inte att nervositeten inför en ny praktikplats någonsin släpper. Självklart känner en sig allt mer bekväm och trygg i sin ”roll”, men en ny patientgrupp är en alltid (eller åtminstone jag) lite skakis inför. Har jag lärt mig allt jag borde inför placeringen? Kommer jag ihåg allt teoretiskt? Så hur förbereder jag mig inför VIL?

Kvällen innan brukar jag alltid lägga fram/tänka på allt viktigt för att inte behöva stressa på morgonen. Detta innefattar:

  • E-tjänstekort! Detta behöver du för att logga in i journalsystem och för att ta dig genom dörrar runt om arbetsplatsen. Ibland även för att hämta ut sjukhuskläder beroende på hur det ser ut för enskild avdelning för studenter.
  • Hälsodeklaration!
  • Namnskylt! På logopedprogrammet får vi tyvärr inga namnskyltar utan detta får en lösa på egen hand genom att beställa en ”riktig” i metall eller ”snickra” ihop sin egna. Ibland har VIL-platsen studentskyltar, men du behöver kunna ha ditt namn synligt.
  • Inneskor!
  • Papper och penna! Det är alltid bra att ha ett litet block som är smidigt att bära med sig för att föra anteckningar under patientbesök. Jag rekommenderar också att ha med sig en liten mapp där en kan lägga viktiga papper i. Det kan vara allt från broschyrer, till testformulär, till exempel på självskattningsformulär osv osv. Allt som kan vara bra att kika på inför ett patientmöte.
  • Hänglås till omklädningsrummet!
  • Eventuella tidigare VIL-dokument! Under varje praktikplats har en ett introduktionssamtal, ett mittsamtal och ett avslutande samtal. Introduktionssamtalet handlar om dina förväntningar på praktikplatsen. En diskuterar också med sin handledare vad en kan tänkas behöva under tidens gång för att utvecklas optimalt under perioden. Här diskuterar ni även styrkor och svagheter som en kan ha känt under tidigare praktiker. Under mittsamtalet har en tillsammans med handledaren en diskussion kring hur det hittills har gått. Vad handledaren nu ser är ens styrkor och utvecklingsområden. Självklart sker en kontinuerlig dialog om detta för att utvecklas men här har en mer utsatt tid än vad som kanske kort hinns med mellan patienter. Det avslutande samtalet är för att knyta ihop säcken och är en tid för att reflektera kring vad en har för behov inför nästkommande praktik.
  • Toffs eller hårklämma!
  • Hygien! Exempelvis sätta i mindre örhängen som ej hänger ner och plocka av eventuella andra smycken en kanske har dagligen som hänger ner mycket från kroppen. Samt ta bort eventuellt nagellack och fila ner naglarna.
  • Matlåda!

Jag brukar även såklart planera restiden för kommande dag då det kan vara skönt att ha god tid på sig att hitta rätt på morgonen om en inte har varit där förut.

Övrigt att tänka på!

  • Repetera lite! Oftast ligger praktiken i tät anslutning till avslutande examination på kursen men ibland kan det vara flera delmoment som testas och då kan det vara en tid sedan en studerade detta. Som för mig nu exempelvis. Denna praktik handlar som jag nämnde tidigare om dysfagi och förvärvade kommunikationsstörningar hos vuxna. Dysfagi kursen avslutades precis innan VIL-start men tal och språkstörningar hos vuxna avslutades ju då därmed lite mer än en månad innan. Jag känner alltid att jag glömt bort precis allt. Men det finns där inne någonstans. Så för att plocka fram det igen brukar jag bara skumma igenom gamla föreläsningar. Hur gick en viss undersökningsmetod till? Vad var symptomen och kliniska fynd för en viss diagnos? Vad handlar ett visst bedömningsinstrument om? Det går självklart också att kolla upp saker och ting under praktikens gång, du är där för att lära dig och utveckla dina tidigare kunskaper!
  • Våga fråga och ta plats! Du är som sagt på praktiken för att lära dig och för att koppla ihop det teoretiska som du precis läst med det praktiska. Så våga ställa frågor och utmana dig själv under praktiken. Är du lite nervös inför att ta en del utav besöket med patienten på egen hand? Gör det ändå! Handledaren kommer att finnas nära till hands om frågor eller funderingar uppstår och jag tycker alltid att jag lär mig mer om jag bara får kastas in lite i möten snarare än att planera allt in i minsta detalj. Självklart gäller det att ha en plan, men du vet aldrig vem du kommer att ha framför dig så allt går inte att förbereda till punkt och pricka.

Jag hoppas detta kan var till lite hjälp inför en framtida VIL-period. Det är absolut pirrigt och nervöst innan men glöm inte bort att det också ska vara och är KUL! Du kommer att lära dig så mycket och också stärka dig själv i din framtida yrkesroll. Och tro mig, du kommer kunna mer än du tror.

I nästa inlägg tänkte jag prata lite mer kring min nuvarande VIL-placering.Hur går det? Vad tycker jag fortfarande är lite läskigt? Hur går en sväljningsundersökning till? Jag vet att denna praktik är något som många är taggade på i början utav utbildningen, men den ligger ju en bit fram i tiden. Vi hörs om det inom kort.

Allt gott!

// Filippa, logopedstudent

Filippa, Logopedstudent

Filippa, Logopedstudent

Mitt namn är Filippa och jag läser termin 6 på logopedprogrammet. Att kunna kommunicera med vem som helst när som helst är en självklarhet för de flesta av oss. Jag vill kunna hjälpa och stärka individers kommunikationsförmåga där den är bristfällig eller helt uteblir, och därför valde jag att börja plugga till logoped. På bloggen kommer ni att få insikt i hur det är att vara student på logopedprogrammet men även hur studentlivet allmänt ser ut vid karolinska institutet. Vi hörs!

0 kommentarer

Relaterade inlägg