Vad är det bästa studietekniken egentligen?

Studietekniker – det är ett ämne som ständigt diskuteras, eller hur? ”Gör det här för att komma ihåg allt, gör detta för att förstå bättre” Känns det bekant? Det verkar som om studieteknik är nyckeln till allt och att man måste testa flera tekniker innan man hittar vad som verkligen funkar för en själv. Men jag tror inte att det bara handlar om en enda studieteknik, utan snarare flera delar som tillsammans bildar en stor pusselbit för att du ska förstå det du lär dig. Varje del har sin plats i pusslet.

Så vad sägs om att utforska dessa delar lite närmare? I den här bloggen ska jag försöka förklara pyramidinlärningen för er lite kortfattat.

5% – Föreläsningar

En vanlig grej vi kanske alla gör är att sitta i föreläsningar och bara lyssna. Men visste du att föreläsningar bara utgör en liten del av det vi faktiskt lär oss? Bara cirka 5 procent av allt vi tar till oss kommer från att bara sitta på en föreläsningssalar och lyssna. Det betyder inte att föreläsningar är dåliga, men det kan vara värt att fundera över hur man kan komplettera dem med andra inlärningsmetoder.

10% – Läsning

Att ta till sig information genom att passivt läsa kan spela en betydande roll i inlärningsprocessen, men det är inte heller den enda vägen till kunskap. Läsning utgör bara 10% av inlärningen.

20% – Auditivt/ visuellt

Att lyssna på olika ljudinspelningar eller titta på bilder och diagram kan vara ett ganska bra sätt att komplettera din inlärning. Ibland kan det vara svårt att förstå något bara genom att läsa eller lyssna, men när man kombinerar olika sinnesintryck kan det plötsligt bli mycket klarare. På så sätt får du en helhetsbild i ditt huvud! Kom ihåg desto fler intryck desto mer komplext blir bilden, och desto bättre kommer du att förstå.

30% – Demonstration

Att göra en demonstration av det du läser är som att ta det från teori till praktik. Du vet hur det är när någon visar dig hur man gör något istället för att bara prata om det? Det är precis vad en demonstration handlar om. Genom att se eller göra något i handling, blir det plötsligt mycket tydligare och lättare att förstå. Det är som när du lär dig att cykla genom att se någon annan göra det först, och sedan testa själv. Det är den praktiska erfarenheten som verkligen får konceptet att fastna i huvudet på ett djupare sätt.

50% – Gruppdiskussion

Gruppdiskussion är som en brainstorming-session fast ännu bättre! När du pratar och diskuterar med andra människor om ett ämne, öppnar du upp för nya perspektiv och idéer som du kanske aldrig hade kommit på själv. Vilket hjälper dig att se saker från olika vinklar och förbättra din förståelse ännu mer.

75% – Praktik

Praktik är när du verkligen sätter dina kunskaper i arbete. Det är som att lära sig att köra bil genom att faktiskt köra, istället för att bara läsa om det i en bok. När du praktiserar det du lärt dig, blir det verkligen en del av dig. Det är här du verkligen kan se hur det du lärt dig tillämpas i verkliga situationer och hur du kan utveckla dina färdigheter ännu mer.

90% – Att lära andra

Att lära andra är det ultimata testet av din förståelse. När du förklarar andra om ett ämne, måste du verkligen förstå det på en djupare nivå själv för att kunna förklara det på ett sätt som andra kan förstå. Och när du ser hur andra förstår och lär sig från dig, känns det som att du verkligen har lyckats förstå ämnet på en mycket djupare nivå.

Jag hoppas att dagens blogg har gett er något att tänka på. Jag lovar att om ni integrerar de olika delarna av inlärningsprocessen som diskuterats idag, kommer ni kunna förstå ämnena på ett djupare plan och de kommer att bli en naturlig del av er kunskapsbas.

Lycka till med era studier, kära studenter! Vi ses i nästa blogginlägg 🙂

Daniela

Daniela, psykologstudent

Frågan om varför vi beter oss som vi gör växte allt mer med tiden och enda möjligheten att få svar på mina frågor var att studera psykologi! På bloggen kommer jag göra mitt bästa att inspirera er framtida studenter att aldrig ge upp era drömmar. Utöver detta kommer jag bidra med en inblick i psykologprogrammet och studentlivet på KI.