Vad händer om man väljer fel utbildning?

Att välja rätt utbildning är ett stort steg i livet, och det är normalt att känna sig osäker inför det. Vägen till utbildning och karriär är sällan rak, och det finns alltid en viss oro över framtiden.

Tänk om jag väljer fel utbildning? Eller vad händer om jag inte passar för det yrket jag väljer? Sådana tankar är vanliga när man ska fatta ett sådant viktigt beslut. Oavsett ålder kan man nog känna så ibland. Men man behöver inte ha alla svar innan man tar steget. Det viktigaste är att våga testa och se vad som händer. Om man inte tar chansen och söker till en utbildning kommer man ju aldrig att få reda på svaren.

Att göra ett val är bättre än att inte göra något alls. Om du väljer en utbildning och senare märker att det inte är rätt för dig, eller att jobbet inte passar dig, så är det ju inte hela världen. Många byter ju karriär flera gånger under livet, och det är helt okej. Ta bara min klass på psykologprogrammet som exempel, där har de flesta antingen redan avslutat en utbildning som läkare eller civilingenjör, eller börjat en utbildning och sen bytt till psykologprogrammet mitt i.

Jag läste någonstans om en man som valde en utbildning han inte gillade, men ändå fortsatte för att han tänkte ”När jag väl börjat kan jag lika gärna slutföra det här.” Sen gick åren, och när han till slut började jobba märkte han att han verkligen inte trivdes. Men han fortsatte ändå för att han redan hade gått klart utbildningen. 45 år senare när han gick i pension blev han tillfrågad ”Vad är din största ånger i livet?” och han svarade att han önskade att han hade bytt utbildning från början när han insåg att han hade valt fel. Då hade han bara ”förlorat” 2 år av sitt liv istället för 45.

Jag skrev ”förlorat” inom citationstecken för att jag inte tycker att man förlorar något. Man får bara fler erfarenheter som man aldrig kan lämna bakom sig. Ju fler erfarenheter, desto bättre. Genom att våga testa och utforska olika möjligheter får du också chansen att lära känna dig själv bättre och vad du egentligen vill göra. Ibland är det genom misstag och omvägar som man verkligen hittar sin väg.

Så våga ta steget och utforska dina intressen och passioner genom utbildning. Det är genom att faktiskt göra något som du kommer att upptäcka vad som är rätt för dig. Och kom ihåg, du kan alltid ändra kurs längs vägen om det behövs.

Om KI:s psykologprogramm låter som något du vill utforska, va inte rätt att ansöka. Sista dagen är den 15 april.

Lycka till med era universitetssökningar, kära studenter!

/Daniela

Daniela, psykologstudent

Frågan om varför vi beter oss som vi gör växte allt mer med tiden och enda möjligheten att få svar på mina frågor var att studera psykologi! På bloggen kommer jag göra mitt bästa att inspirera er framtida studenter att aldrig ge upp era drömmar. Utöver detta kommer jag bidra med en inblick i psykologprogrammet och studentlivet på KI.