5 tips för att hålla motivationen uppe under tentaplugget

Tentan is coming! Jag är nu färdig med praktik för kirurgikursen. Nu har vi en veckas inläsningstid och veckan därpå 3 sluttentor för kirurgi (hela terminen hittills). Efter det har vi 2 veckors SVK (studentvalda kurser). Men det är nu det gäller. Tentan närmar sig. Tentaplugget är i full gång. Det är ibland svårt att orka plugga effektivt och hålla uppe motivationen. Så här kommer 5 tips för att orka hålla motivationen uppe (lika mycket till er som till mig):

1. Titta tillbaka på hur långt du har kommit

Det är lätt att sitta och känna att det går riktigt dåligt, det känns omöjligt och allt är skit. Det är ännu lättare att glömma att ge sig själv en klapp på axeln för allt man åstadkommit. Känns det skit, tänk på att du har kommit in på programmet, tänk på alla tentor du har klarat (trots att det känts skit och omöjligt) och dina prestationer på praktik. Ge dig själv beröm! Du har kommit en lång väg! You got this!

2. Planera in pauser

Planera in när och att du ska göra annat, man kan inte plugga dygnet runt. Använd denna tid för att kunna vara ledig med gott samvete. Det kan vara allt från kortare pauser under dagen till en ledig kväll eller dag för att träffa familj och vänner eller något annat du tycker att är kul och mår bra av.

3. Belöna dig själv

Belöningar fungerar lika bra för barn som studenter. Ha en morot att jobba för, både på lång och kort sikt. Detta kan vara något så enkelt som en god middag (kanske med just morötter) när du har pluggat klart men också ett större inköp du länge funderat på när tentorna är över eller när du klarat dem.

4. Tänk inte på själva tentan – plugga eller gör annat

Det allra värsta är att gå runt och ha tentaångest. Det hjälper liksom inte. Plugga eller låt bli men ha inte ångest och stressa inte. Det är mycket lättare sagt än gjort men otroligt skönt när man lyckas! Lägg energin på att faktiskt plugga eller njut av att du just nu slipper plugga.

5. Gör det enkelt och ha en plan

Jag brukar ha olika sätt att börja plugga, dvs olika saker jag kan börja med att göra listade på en post-it nära min dator. Om det känns jobbigt att sätta mig ner och plugga kan jag då välja den strategin som känns lättast just då. Det kan till exempel vara att bara gå igenom flashcards på mobilen (kanske från sängen), göra flashcards, göra en gammal tenta, gå igenom en föreläsning eller läsa på om olika områden. Det kan underlätta för att komma igång och när man väl kommit igång flyter det oftast på. Om man fastnar på något som känns svårt eller jobbigt kan man gå tillbaka till listan och göra något annat för att sedan återgå till det svåra vid ett annat tillfälle.

Nu kör vi! Lycka till!

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.