Orolig över studentboende? Här kommer några tips för att hitta studentboende

Många som flyttar till Stockholm för att börja med studierna kan uppleva svårigheter med att hitta boende, särskilt när man inte vet var man riktigt ska börja leta ifrån.

Lita på mig; du är INTE ENSAM! Det kan förstås vara lite jobbigt och svårt att hitta studentboende som passar just dig; men med de här ”essentials” tips kan processen vara lite lättare;

• En av de största platserna där du kan hitta studentboende är SSSB (Stiftelsen Stockholms Studentbostäder). SSSB är jättesmidigt när det gäller studentboende då du kan börja samla ködagar upp till 90 dagar redan innan du registrerar dig i MF (Medicinska föreningen) eller OF (Odontologiska Föreningen). Dessutom får man uppleva studentkorridor livet där man kan träffa både internationella och nationella studenter.
  • KI-Housing (som erbjuder boende i 6 olika område i Stockholm) kan vara en option för de som kommer från utomlands till KI som student eller forskare. OBS att KI-Housing har bara ett år som giltighetstid då deras boende anses vara ”första-boende” när man först kommer till KI.
  • Blocket-Lägenheter är en webbsida där man filtrera efter sina behov bland annat hyran och området, och hitta olika lägenheter i Stockholm.
  • Lägenheter i Stockholm är en Facebook-sida för de som letar efter ett boende i Stockholm där de vanligtvist brukar lägga upp olika annonser om lägenheter, rum i kollektiv, korridor-rum osv…
  • Akademisk Kvart är en annan webbsida som är en del av SSCO (Stockholm Studentkårer) där man kan hyra ut bostäder i andra hand.

Lycka till! 🙂

/Ozzy