Sjuksköterskeprogrammet, Termin 3- Översiktligt innehåll

I den tredje terminen på programmet känner de flesta studenter att de är på väg att bli sjuksköterskor på riktigt. Du kommer att få göra praktik på en vårdavdelning inom akutsjukvård (sjukhusvård) vilket innebär övning i att planera vård för de som är akut sjuka och behöver hjälp med behandling att komma på fötter igen.

Termin 3 (30 hp) är en sammanhängande, till stora delar medicinsk kurs som sträcker sig över hela terminen: Vårdande vid ohälsa och sjukdom (30 hp). Om fokus tidigare legat på den friska människan så ligger nu fokus på den sjuka människan.

Även termin 3 består av ”underkurser”, bl.a. läkemedelsberäkning, farmakologi, mikrobiologi och patofysiologi. Patofysiologin är anatomins motpol och handlar om kroppsliga funktioner som inte fungerar som de ska. Vad händer egentligen i kroppen vid en hjärtinfarkt och hur behandlar vårdpersonalen det?

Många studenter (inklusive jag själv) upplever termin 3 som särskilt stressig eftersom det är många moment som pågår samtidigt. Du kan ha en teoretisk tentamen, en klinisk tentamen (en ”tenta i att sätta nål”) och praktik pågående samtidigt. Det ställer höga krav på att vara flexibel och ställa om från praktik till teori och är särskilt energikrävande.

Det är viktigt att påminna sig själv om varför man vill bli sjuksköterska för att hålla motivationen uppe. Praktiken i termin 3 är väldigt givande och samtidigt rolig, du får ta ansvar och börjar känna dig mer bekväm i din kommande yrkesroll.

Här ser ni mig på en kärlkirurgisk avdelning iförd operationskläder. Jag ska precis ge ett dropp för en patient som ska på operation.
Operationen som patienten skulle på var en PTA (Perkutan Transluminal Angioplastik) som görs för att öppna upp ett blodkärl som det blivit stopp i. Instrumentet på bilden (som ser ut och fungerar lite som en cykelpump) används för att vidga kärl genom att blåsa luft i en ballong. Jag hade turen att få vara med på operationen.

Vi hörs och syns! Vid frågor kan ni skriva till mig på https://blog.ki.se/studentbloggen/sample-page/.

/Johanna

Johanna sjuksköterskestudent

Jag läser termin 5 på sjuksköterskeprogrammet och är som mest intresserad av hälsa och sjukvård ur ett globalt perspektiv. När jag var liten var min största dröm att få åka någonstans inom Centralafrika och upptäcka den naturrika regnskogen. Nu, 20 år senare är jag påväg att ta mitt första kliv utanför Europa och till Uganda med KI's hjälp och min dröm har (nästan) gått i uppfyllelse. Jag är väldigt intresserad av utbildning och undervisning så har du några som helst frågor om sjuksköterskeutbildningen eller studentlivet på KI är det bara att skriva till mig. Vi hörs!