Här kommer 5 bra pluggtips som jag använder inför tentor

Använd olika online plattformar
Sedan första året på min utbildning har jag alltid använt online plattformar såsom Quizlet och Notion där man kan skapa flashcards, testar, och lägga bilder på dina anteckningar. De flesta plattformar kräver inte att ha WI-FI-anslutning heller, så det är bara att anteckna, ta med dig din dator och plugga! En av de bästa plattformar som jag har använt och skulle rekommendera är Notion vilket du kan ladda ned gratis och till och med ha Premium-konto med din KI studentkonto.

Så här ser mina anteckningar på Notion appen.

Vara med på föreläsningar och ANTECKNA

Att delta på de flesta föreläsningar har hjälpt mig jättemycket när jag skulle plugga inför tentorna. Varför då? Jo, det är för att du får bästa chansen att ställa dina frågor DIREKT till läraren på plats; och om du inte förstår så är det bara att fråga igen. Dessutom kan det hända så att föreläsaren säger saker som inte är med i PowerPoint. Då är det bäst att vara på plats och anteckna dem snabbt och direkt.

Ha med dig rätt material
En av de starkaste rekommendationerna som jag skulle absolut ge är att använda rätt material när man ska plugga. Det kan vara din iPad, anteckningsbok, fina och färgstarka pennor, vilket skulle göra plugget roligare och ge dig inspiration. Många brukar till exempel använda olika highlighters och pose-it lappar för att komma ihåg viktiga delar.

Här pluggar jag inför onkologitentan. De flesta pluggmaterial jag använder är min dator och iPad 🙂

Byt pluggmiljön
För mig är det viktigt att jag byter studiemiljön och kanske åker till ett café och pluggar där med musik, eftersom det kan ibland vara väldigt svårt att fokusera eller hitta inspiration när man sitter på samma plats och pluggar i ett par timmar. Att byta studiemiljön förbättrar din fokus och stärker minnet då hjärnan tvingas att fokusera på vad du pluggar och forma nya associationer med vad du lär dig.

Tips: Det finns så många olika härliga platser på KI campus Solna där du kan studera i lugn och ro. Kanske skriver jag ett inlägg om bästa studieplatserna på KI campus Solna senare i studentbloggen 🙂

Diskutera med dina klasskamrater
Under biomedicinutbildningen märkte jag att jag börjar bli bättre på att komma ihåg saker när vi har PBL (Problem-based Learning; där man får ett ämne som man diskuterar och presenterar sedan) diskussioner eller presentationer. Det är därför jag alltid försöker skapa frågor både under föreläsningarna och efteråt när jag pluggar, så att jag sedan kan utmana mig själv och eventuellt komma upp med rätta svar. Dessutom blir detta mer effektivt när man lär ut det vad du har lärt dig till dina kompisar.