Lärdomar från läkarprogrammet

Ett år på läkarprogrammet är avklarat och ett nytt år har startat..

Jag skrev nyligen en sammanfattning om hur mitt första år på läkarprogrammet varit. Det var runt nyår och jag kunde inte hjälpa att reflektera över hur det hade gått. Uppnådde jag mina mål? Vilka studiemetoder fungerade bra? Vad borde jag göra annorlunda?

Nyårslöften må vara arbiträra, men det är inte lärdomar. Här kommer några generella idéer som jag själv kommer försöka implementera. Optimisten inom mig tror självklart att det är fullt möjligt.. Kanske har även du nytta av tipsen?

• Du skapar planen, men du följer den inte!

Jag gillar att ägna en hel del tid åt att organisera anteckningar, skapa ”att-göra” listor och planera min vecka. När det väl kommer till att följa planen däremot.. Där fallerar det. Jag tror en hel del har att göra med hur ouppnåeliga de är. Det är inte realistiskt att göra ALLT under en förmiddag. Så skapa mindre, mer realistiska planer. Något du faktiskt skulle gilla att följa. Då blir det mer hållbart.

• Du hinner inte grotta ner dig i all material. Lär dig att sålla!

En stor utmaning, och även ett stort nöje inom medicin, är att det finns en konstant utveckling och oändliga kunskapsluckor. Allt verkar intressant, och man vill gärna förstå bakgrunden till informationen man stöter på. Det är däremot en överväldigande mängd kunskap där ute och en viktig aspekt av studierna är att sålla fram det viktiga.

Det kan hända att man stöter på en instuderingsfråga man inte riktigt förstår svaret till.. Plötsligt har två timmar passerat och du läser vetenskapliga artiklar om detaljer som forskning inte ännu har konsensus kring.. Ibland får man släppa jakten för att inte missa helhetsbilden. Om det är något intresse som inte släppt i slutet av dagen så kan man lägga ner separat tid för det. Vi får sålla helt enkelt.

• Skapa personliga kortlekar!

Kanske har du hört om quizlet eller anki tidigare? Kortlekar är populära bland läkarstudenter för att tidsfördelad repetition fungerar för många. Jag tror verkligen på inlärning från genomgång av kortlekar, men jag ser även en stor vinst i att skapa kortlekar själv.

Jag har hittills gjort mina utifrån instuderingsfrågor eller nedbrutna lärandemål. De blir väldigt heltäckande, men därför också väldigt många i mängd. Det leder till att man lägger ner tid på att repetera kunskap man kanske redan greppat. Det vore mer effektivt att fokusera på att skapa kort för endast de man förstått mindre. På så sätt täcker man specifika kunskapsluckor och återvänder till korten oftare.

• Plugga effektivt, inte länge!

Detta är ganska kopplat till många av mina tidigare tips. Planerar man koncist, håller sig till det viktiga, och fokuserar på de områden man brister i, så lär man sig mer på en kortare tid. Det kan även skapa lite utrymme i vardagen för annat.

• Vila, vila, vila..

Det är aldrig värt att prioritera studier över hälsa. Sover du mer, så lär du dig bättre. Tränar du, så lär du dig bättre. Slappnar du av med vänner, så lär du dig bättre. Att undvika aktiviter utanför studier, och att använda ursäkten att man behöver plugga, håller nog inte länge. Man mår så mycket bättre när allt är i balans. Glöm därför inte att ta hand om dig själv.

• Plugga i grupp?!

En stor glädjegivare och energikälla för mig är mina kursare. Vi sitter ofta och pluggar tillsammans. Det blir ofta skratt, pingis och fika-pauser. Man bibehåller livskvalitet, fastän man studerar. Så fort jag försökt isolera mig själv så förlorar jag en bit av motivationen. Om det funkar för dig med, så rekommenderar jag starkt att hitta en grupp att plugga med.

• Ta tillfället i akt!

Det är aldrig för tidigt att pröva på nya grejer. Jag mejlade om att få skriva på studentbloggen redan innan en tjänst låg uppe, och hamnade med stor tur här. Jag har även hört av mig till sjukhuspersonal för skuggning, vilket gett mig minnen som varit starka påminnelser om varför vi gör de vi gör.

Att vara läkarstudent på KI öppnar dörrar för många olika möjligheter. Det må vara 6 år, men det går verkligen snabbt. Ta tillfället i akt!

Jag hoppas denna lilla lista inspererat dig. Om inget annat så ska jag själv återvända till detta januari 2024 och se om jag hållit mig till mina egna löften..

Vi ses!

Betul, läkarstudent

Hej! Jag går Termin 5 av det 6 åriga läkarprogrammet. Just nu lär vi oss om klinisk medicin. Hör gärna av dig vid frågor.