läkemedel

Det där med läkemedelsberäkning…

Hej! Jag har fått lite frågor om tentamen i läkemedelsberäkning och hur man förväntas plugga till den. Läkemedelsberäkningen är som många känner till den enda tentamen på programmet där du som student förväntas ha 100 % rätt på frågorna vilket skapar stress för många. Sedan vet jag vet att det är många på sjuksköterskeprogrammet som inte är särskilt förtjusta i matte eller kanske tycker att de har svårt för det- men det behöver inte vara svårt! Här kommer lite tips på hur du kan förbereda dig.

1. Läs på lärandemålen för just läkemedelsberäkning. Istället för att tänka att du måste ha alla rätt tänk på att det är en människas liv du ansvarar för och att det därför inte får bli fel. Det låter kanske hårt men det är bättre att försöka konkretisera det du gör så att du blir mer motiverad att kämpa. Tiden för läkemedelsberäkningen har fram tills nu varit 90 minuter och distribuerats till ca 14 frågor, varav vissa har följdfrågor i sig. Det positiva är att det är (bara) de fyra räknesätten som gäller (addition, subtraktion, multiplikation och division).
  2. Lägg upp en plan och plugga lite varje dag, minst två veckor innan tentamen. Sätt äggklockan och sitt i 25 minuter och bara räkna, ta sedan en paus på fem minuter, sträck på dig och fortsätt sedan i 25 minuter till. Dessa intervaller kallas Pomodoro-metoden och kan med fördel göras ett par gånger per dag.
  3. Gör avslappningsövningar, meditation, yoga eller liknande. Om du liksom många upplever stress inför tentamen är det a och o att du ibland slappnar av för att hjärnan bättre ska kunna koncentrera sig när det väl gäller. Tentaångest och tankeblockader är vanliga orsaker till att man tappar fokus och gör slarvfel.
  4. Behöver du hjälp med matten? Ta hjälp av någon som kan förklara för dig så att du förstår. Alla människor är inte pedagoger. Det är bara du som avgör om en ”mattelärare” är en bra sådan.
  5. Om du märker att det ibland blir fel, gör en analys. Är det slarvfel eller är det något systematiskt fel du gör som du kanske kan rätta till. Om det är slarvfel är det typiska tecken på att stressa fram svar och du kanske måste ta dig mer tid till att kontrollräkna. Kontrollräkna är lika viktigt eftersom du bara genom kontrollräkning kan vara säker på att du gjort rätt.
  6. Ta det för en vana att göra beräkningar varje gång du administrerar ett läkemedel på din VFU. Om du ska sätta ett dropp, räkna då ut hastigheten själv istället för att använda dig av internet. På detta sätt utvecklar du en vana att räkna som kommer att underlätta för dig både när du ska skriva prov och när du ska administrera läkemedel i framtiden!

En balans mellan vila och hårt arbete är A och O om du pluggar på Karolinska institutet. Somliga av oss får aldrig till det men det är bättre att försöka få till det än att inte försöka alls. Jag hoppas att mina knep kunde hjälpa till att skapa en bättre beredskap för dig som pluggar. Lycka till med matten!

/Johanna Abrahamsson

Johanna sjuksköterskestudent

Jag läser termin 5 på sjuksköterskeprogrammet och är som mest intresserad av hälsa och sjukvård ur ett globalt perspektiv. När jag var liten var min största dröm att få åka någonstans inom Centralafrika och upptäcka den naturrika regnskogen. Nu, 20 år senare är jag påväg att ta mitt första kliv utanför Europa och till Uganda med KI's hjälp och min dröm har (nästan) gått i uppfyllelse. Jag är väldigt intresserad av utbildning och undervisning så har du några som helst frågor om sjuksköterskeutbildningen eller studentlivet på KI är det bara att skriva till mig. Vi hörs!