Prokrastinering!

Nu lider snart denna termin mot sitt slut men det betyder inte att det inte finns mängder av saker kvar att göra innan sommaren faktiskt får dra igång. Det är många sista inlämningar och tentor och dylik som ska göras. Vi är mitt uppe i slutspurten och man vill helst kanske vara lite ledig och ta det lugnt i det fina vädret! Att skjuta upp saker och ting är något som vi alla har gjort eller gör mer flitigt. En kan göra det mer eller mindre. Det kan hända i ett val mellan två uppgifter, när en uppgift känns jobbig eller tråkig eller när en uppgift känns som att den kommer kräva för mycket energi…

Jag har ALLTID prokrastinerat, har nog inte tagit mig an en enda uppgift i plugget utan att för en stund göra allt annat än just den. Sen sker det absolut i en större eller mindre grad, och under en längre eller kortare tid. Jag har också alltid tänkt att jag jobbar bättre under press… En får ju alltid in uppgiften i tid sen, det kan vara på håret, men den lämnas alltid in. Men stressen som infinner sig är ju inte rolig, här kommer därför 3 saker som jag gör när jag märker att jag börjar skjuta upp på saker. För det är inte heller medvetet!

• Gör ett schema!

Ett schema, eller varför inte en lista om en tycker det är mer tillfredställande, är väldigt bra. Strukturera upp livet och allt som du vill bli klar med för dagen/veckan. Va inte för hård mot dig själv dock. Det gäller absolut att ha en disciplin och hålla sig till sina ramar MEN jag tycker inte att det ska ge stress åt andra hållet om en inte hinner klart eller något oväntat kommer emellan.

• Plugga med en kompis eller på en allmän plats!

Alla har sina olika studietekniker så det går kanske inte alltid att plugga tillsammans för allt. Ofta går det dock fortfarande att sitta tillsammans. Inför tentor speciellt kan det vara skönt att veta att den dagen ska jag sitta med x och vi ska diskutera x, eller vi ska förhöra varandra. Omedvetet blir det en liten push. Att studera på en allmän plats gör också att man kör på lite mer då en har en förbättrad prestation i andra människors närvaro.

• Försök komma igång tidigt!

Jag vet att det är just det här som är jobbigt. Att komma igång. Men försök med att få lite gjort ofta för att inte sitta där sen med fullskalig panik. Det blir inte enklare att komma igång när man stressar över att man inte kommit igång. Belöna dig själv också efter små delmål för att känna att det är överkomligt.

Hoppas ni kan ta någonting med er av mina ”tips” eller göra egna tappningar på det. Att prokrastinera är vanligt men det får inte bli en allt för vanlig vana!! Så sluta läs detta blogginlägg nu och ta tag i det där sista nu… 🙂

Allt gott!

// Filippa, logopedstudent

Filippa, Logopedstudent

Mitt namn är Filippa och jag läser termin 6 på logopedprogrammet. Att kunna kommunicera med vem som helst när som helst är en självklarhet för de flesta av oss. Jag vill kunna hjälpa och stärka individers kommunikationsförmåga där den är bristfällig eller helt uteblir, och därför valde jag att börja plugga till logoped. På bloggen kommer ni att få insikt i hur det är att vara student på logopedprogrammet men även hur studentlivet allmänt ser ut vid karolinska institutet. Vi hörs!