Sabbatsår eller inte? En students dilemma

Hej där, kära studenter!

Några av er kanske befinner er nu i den spännande fasen i livet där ni står inför valet om ni ska ta ett sabbatsår eller direkt fortsätta med högre studier efter gymnasiet. Jag vet precis hur ni känner er eftersom jag själv har varit i samma situation för ungefär ett år sedan. Idag vill jag därför dela med mig av mina egna erfarenheter och ge några råd och perspektiv som förhoppningsvis kan hjälpa er att navigera genom detta dilemma.

Jag vill börja med att berätta lite om min egen resa. När jag kom till Sverige 2017, hade jag redan förlorat två år av min utbildning. Jag kände en stark press att inte vilja förlora mer tid utan istället snabbt komma igång med mina studier och nå mitt mål att bli en legitimerad psykolog. Jag tänkte att vi alla kommer fylla 25 år någon gång, så låt mig använda tiden väl för att nå mitt yrkesmål.

Men kom ihåg att varje persons situation och behov är unika. Innan ni fattar beslutet om att ta ett sabbatsår, rekommenderar jag er att noggrant reflektera över era personliga behov och mål. Kanske känner ni att ni behöver en paus från studierna för att verkligen slappna av, växa som individ och utforska nya intressen. Ett sabbatsår kan vara en fantastisk möjlighet att resa, jobba eller utforska olika områden som kan ge er klarhet om vad ni vill studera eller arbeta med i framtiden.

Ekonomiska aspekter kan också spela en roll i beslutet. Genom att arbeta under sabbatsåret kan ni spara pengar inför era kommande studier och minska den ekonomiska bördan när ni väl börjar plugga. Att ha en trygg ekonomisk grund kan ge er möjlighet att fokusera helt på era studier utan att behöva jonglera mellan arbete och skola.

En annan viktig faktor att tänka på är tid och ålder. Att börja studera direkt kan hjälpa er att nå era mål snabbare, men ett sabbatsår kan ge er tid att utforska er själva och samla värdefulla livserfarenheter innan ni dyker in i studielivet. Det är också viktigt att överväga er motivation och studierutin. Om ni är rädda att förlora motivationen eller ha svårt att komma tillbaka in i studierutinen efter en lång paus, kan det vara mer givande att börja studera direkt.

Att fatta beslut kan kännas överväldigande, men kom ihåg att det är just ditt beslut. Det finns ingen rätt eller fel väg att gå. Var noga med att lyssna på din egen intuition och ta hänsyn till dina unika omständigheter och drömmar. Väg för- och nackdelar, tänk på dina mål och behov, och ta beslut som känns mest rätt för dig. Kom ihåg att oavsett vilket val du gör finns det alltid möjlighet att anpassa och ompröva din studieplan längs vägen det är aldrig försent att ändra sig.

Lycka till med ditt beslut, och kom ihåg att din utbildning och personliga tillväxt är en resa som du själv har makten över att forma och njuta av.

Tveka inte att kontakta mig om du har funderingar om psykologprogrammet eller studentlivet här på KI.

/ Daniela

Daniela, psykologstudent

Frågan om varför vi beter oss som vi gör växte allt mer med tiden och enda möjligheten att få svar på mina frågor var att studera psykologi! På bloggen kommer jag göra mitt bästa att inspirera er framtida studenter att aldrig ge upp era drömmar. Utöver detta kommer jag bidra med en inblick i psykologprogrammet och studentlivet på KI.