Misslyckanden och Omtentor

Livet är en väg full med sina upp- och nedgångar, och ibland hamnar vi i situationer där vi misslyckas. Att misslyckas på en tenta kan vara en av dessa situationer som får en att känna sig besviken och nedslagen. Motgångar och misslyckanden kan vi tyvärr inte undvika, men det vi kan göra är att vi kan definitivt kontrollera hur vi kan hantera och växa genom dem.

Personligen hade jag satt upp målet att inte skriva en enda omtenta, men ibland går inte saker och ting som man vill. Jag råkade bli sjuk och jag missade min sista tenta för året. Men vet du vad? Det är helt okej! Ibland spelar livet oss ett spratt, men det betyder inte att vi inte kan resa oss upp igen och gå vidare. Idag vill jag därför dela med mig av några tips om hur du kan resa dig upp och gå vidare när livet känns motigt och motgångarna hopar sig.

1. Acceptera dina känslor

Första steget i att hantera misslyckanden är att acceptera dina känslor. Det är naturligt och mänskligt att känna sig besviken, arg eller ledsen. Så låt dig själv känna alla dessa känslor vad de än är och ge dig själv tillräckligt med tid för att bearbeta dem. Du måste kunna erkänna för dig själv att misslyckanden är en del av livet så tillåt dig själv att vara mänsklig.

2. Analysera situationen

Ta dig tid att reflektera över vad som gick fel och varför du misslyckades. Försök att vara så ärlig mot dig själv som möjligt och fundera över vad det var som ledde till att du misslyckades. Var det påverkan av externa faktorer som kan ha påverkat din koncentration eller var det brist på förberedelse? Dessa reflektioner kommer att hjälpa dig identifiera vad det är som kan ha lett till detta resultat och på detta sätt hjälpa dig förstå vad som behöver förändras och eventuellt förbättras inför nästa gång.

3. Att lära sig från sina misstag

Lär dig se misslyckanden som en möjlighet till personlig tillväxt och utveckling. Fråga dig själv vad kan jag lära mig från detta misslyckande? Hur kan jag använda dessa lärdomar för att förbättra mig själv och mina studier?

4. Be om stöd

Det är dessutom viktigt att du inte kämpar ensam. Be om stöd från vänner, familj eller tom dina lärare.

5. Agera

Sista steget nu är att du ska sätta upp nya mål och skapa en plan för hur du ska nå dessa mål i framtiden. Ta med dig de lärdomar du har fått och använd dem för att förbättra dina studievanor och förberedelser inför framtida tentor. Var inte rädd för att ta det här som en chans att visa dig själv vad du är kapabel till.

Glad sommarlov till er som slutar denna vecka! Och till oss som har ett lite längre sommarlov på grund av omtentor, håll huvudet högt och var stolta över er själva. Låt oss se det här som en chans att ladda om, återhämta oss och förbereda oss ännu bättre inför kommande prövningar. Och kom ihåg, misslyckanden definierar oss inte. Vi är inte bara våra omtentor eller de gånger vi faller. Vi är starka, envisa och modiga studenter som alltid reser oss upp igen. Så fortsätt att tro på er själva och era förmågor. Trots misslyckanden är vi på väg mot något fantastiskt.

Nu är det dags att kasta blicken framåt och omfamna möjligheterna som väntar. Oavsett om det är en solig strand eller ett bibliotek där ni spenderar er tid, gör det med en glimt i ögat och ett leende på läpparna. Ta vara på sommarlovet, fyll det med värme, äventyr och framsteg.

Glad sommar och lycka till med allt kära studenter!

// Daniela

Daniela, psykologstudent

Frågan om varför vi beter oss som vi gör växte allt mer med tiden och enda möjligheten att få svar på mina frågor var att studera psykologi! På bloggen kommer jag göra mitt bästa att inspirera er framtida studenter att aldrig ge upp era drömmar. Utöver detta kommer jag bidra med en inblick i psykologprogrammet och studentlivet på KI.