Bästa/ värsta med logopedprogrammet!

Som en student på termin 5 kan man absolut svara på de flesta frågor. MEN i och med att jag inte läst precis allt och därmed inte har koll på precis alla kurser som komma skall tänkte jag i detta inlägg att det kan vara kul att få en annan students inblick i logopedprogrammet och studietiden. Närmare bestämt en person som går termin 7 och snart är färdig logoped! Nedan följer därför några frågor som jag ställde till Ellinor som i sommar tar examen. Hur har studietiden känts? Vad har varit bäst/ värst med logopedprogrammet? Vad kan en se fram emot osv osv. Vi tar reda på det!

• Varför valde du logopedprogrammet?

Jag valde logopedprogrammet då det är ett tvärvetenskapligt program med fokus på språk, kommunikation, medicin och psykologi. Jag tycker att alla dessa ämnen är spännande och därför kändes logopedprogrammet helt rätt för mig. Jag har dessutom alltid velat jobba med människor och inom vården.

• Vilken kurs tycker du har varit roligast? Vad har varit mindre roligt?

Det är svårt att välja endast en men kurserna om tal- och språkstörningar hos barn och unga samt den tillhörande VIL-praktiken har nog varit roligast. Vissa medicinkurser (till exempel medicin 3 och 4) har även de varit väldigt roliga!

Det som har varit mindre roligt är kurserna inom statistik samt inom röst (som inte riktigt är min grej). Jag har trots det såklart fått med mig viktiga kunskaper och erfarenheter som jag absolut kommer ha nytta av.

• Vad tycker du har varit det bästa och värsta med logopedprogrammet?

Det bästa med logopedprogrammet och logopedin är att det är ett brett yrke med massa olika möjligheter och inriktningar. Alla underbara och engagerade lärare samt handledare som har stöttat en genom utbildningen är något jag uppskattat väldigt mycket. Jag uppskattar även att jag fått möjlighet att träffa vänner och framtida kollegor som jag är säker på kommer bli otroliga logopeder.

Det värsta med logopedprogrammet för min del har varit vissa stressiga, intensiva perioder med mycket tentor och annat som har fått en att må mindre bra. Detta är dock något man lär sig hantera längre in på utbildningen och man hittar sina egna strategier för att klara sig igenom sådana perioder.

• Varför valde du att studera vid Karolinska Institutet? Skulle du rekommendera KI?

Jag bor i Stockholm så det naturliga valet blev att plugga i min stad då jag ville ha nära till familj och vänner. KI är för övrigt ett ledande medicinskt universitet med otroligt kompetenta forskare och lärare inom alla områden så det kändes på så sätt som rätt val för mig. Rekommenderar KI starkt!

• Vad har yngrekursare att se fram emot?

Alla VIL-perioder! Man kan verkligen se hur man utvecklas vid varje praktik och det är så kul att få träffa patienter och använda sig av sin teoretiska kunskap. Utöver VIL är det en del praktiska moment som olika workshops, studiebesök på till exempel Afasi-Center och övningar i KTC (Kliniskt Träningscentrum) som har varit höjdpunkter under utbildningen.

• Hur känns det att snart ta examen?

Det känns faktiskt nervöst men samtidigt skönt att snart få gå ut och använda all kunskap man lärt sig under 4 år i praktiken. Jag tror dock att jag kommer sakna plugget och den friheten man till stor del har. Så ta vara på studietiden, för det är verkligen sjukt hur fort tiden går.

• Vad funderar du på att arbeta med efter examen?

Detta är så svårt! Jag tycker att många områden är intressanta men det jag lutar mot just nu är att jag vill jobba med barn och ungdomar inom tal och språk och/eller läs och skriv. Men det återstår att se!

• Har du några tips till någon som funderar på att söka till logopedprogrammet?

Om du funderar på att söka skulle jag rekommendera dig att titta igenom kurserna vi läser på logopedprogrammet för att få en överblick. Terminerna har olika teman som man fokuserar på samtidigt som man läser mycket psykologi, statistik, lingvistik och medicin så om det känns intressant sök sök sök! Redan på termin 1 får man se logopedi i praktiken under några tillfällen så du får väldigt tidigt en bra bild av programmet och yrket.

Nu hoppas jag att ni har fått lite mer kött på benen om logopdprogrammet och vad vi som yngrekursare har att se fram emot! Tack snälla Ellinor för att du ville vara med. Det uppskattas oerhört, inte bara av mig utan säkerligen av nuvarenda samt blivande logopedstudenter. Tveka inte att höra av er nedan eller dra iväg ett mail om fler frågor skulle uppstå!

Allt gott!

// Filippa, logopedstudent

Filippa, Logopedstudent

Mitt namn är Filippa och jag läser termin 6 på logopedprogrammet. Att kunna kommunicera med vem som helst när som helst är en självklarhet för de flesta av oss. Jag vill kunna hjälpa och stärka individers kommunikationsförmåga där den är bristfällig eller helt uteblir, och därför valde jag att börja plugga till logoped. På bloggen kommer ni att få insikt i hur det är att vara student på logopedprogrammet men även hur studentlivet allmänt ser ut vid karolinska institutet. Vi hörs!