Tentaplugga! Hur gör jag?

Tenta hit och tenta dit. Livet som student går väldigt mycket upp och ner förstås… Vissa perioder är väldigt fria och man har oerhört mycket tid till annat, andra veckor tar plugget upp extremt mycket tid, exempelvis under tentaveckor. Förra veckan hade jag tentamen i momentet talflytstörningar i kursen Röst- och talflytstörningar. Beroende på kurs kan ju självklart pluggtekniken variera, men såhär ser ungefär mitt upplägg ut en vecka fylld av tentaplugga ut för mig!

• Fredag veckan innan skapar och svarar jag på instuderingsfrågor till delkursen (om detta inte redan finns). Extremt många frågor gör jag här för att få en övergripande koll och sedan kunna revidera dessa tillsammans med kursare. Detta för att jag är en person som älskar att ha korta och konkreta frågor för att inte göra plugget lika luddigt… En fråga leder alltid till ett svar. Jag bokar även grupprum för hela kommande vecka då jag tycker det är väldigt svårt att få lika mycket gjort hemma.
  • Måndag! Dagen med stort D, alltså första riktiga tentaplugga dagen. På förmiddagen sitter jag oftast med några kursare och diskuterar relevanta frågor och ting att utgå ifrån utifrån målen för kursen. Här revideras som sagt många utav frågorna, men andra kan även tillkomma. Sedan börjar jag med att skriva alla frågor för hand då jag upplever att det är enklare att se dessa på papper för att lära mig än via en skärm, samt att jag upplever att det sätter sig bättre om han får använda kroppen och inte bara knoppen. Innan jag går hem för dagen läser jag igenom alla de frågor jag skrivit 1 eller 2 gånger för att känna att jag är någorlunda i fas med den totala inläsningen.
  • Tisdag fortsätter gårdagens arbete med att skriva upp resterande frågor. Jag brukar dock börja med att läsa igenom och svara på frågorna som jag skrev under måndagen för att hålla igång arbetsminnet.
  • Onsdag! Första riktiga nöta nöta dagen. Jag börjar med att repetera de frågor som skrevs klart under tisdagen för att känna mig i fas med alltihop. Sedan fortsätter jag att skriva svaren till frågor om och om och om igen och på flera olika sätt för att inte fastna vid en specifik och exakt mening och förklaring. Om en exempeltenta finns gör jag även den på onsdagen. Jag börjar inte med den tidigare för att inte känna att jag är en helt blank, utan att jag lärt mig en del. Men också för att ta reda på vad jag kanske behöver lägga extra krut på under dagen. Exempeltentan och instuderingsfrågorna är ju även perfekta att diskutera med en eller flera kursare så det försöker jag alltid att få till här. Jag tycker det är extremt lärorikt att få höra andras definitioner av samma sak. Ju fler sätt saker sägs/ skrivs på, desto bättre sätter det sig.
  • Torsdag är sista pluggdagen. Instuderingsfrågorna fortsätter jag att repetera om och om igen. Jag försöker även sista dagen att koppla ihop det mesta till varandra så att det blir mer flytande. Vi alla är såklart olika men jag tycker det är enklare att göra detta sista dagen då jag har mer kunskap och kan resonera mer fritt kring allt. Perfekt tillfälle att boka ett grupprum med en stor whiteboard så man kan rita och skriva om allt. Minnesramsor och skapa historier om fiktiva personer är även det superbra för att göra något roligt utav plugget och kunna hänga upp kunskapen på.
  • Fredag, tentadag! Då gäller det bara att göra sitt yttersta och hoppas på att man lyckats välja ut det mest framträdande och relevanta.

Tips tips tips är även få in några korta små promenader mitt på dagarna för att hålla hjärnan pigg och fräsch. EXTRA goda matlådor eller en köpelunch någon dag är även det en varm rekommendation för att hålla motivationen vid liv. OCH glöm för övrigt inte lite goda snacks. Straffa dig inte för hårt under tentaveckan kort och gott. Plugget är viktigt men välmåendet är viktigare!

Denna kurs avslutas med en VIL-period som jag började i måndags vilket alltid är kul. Att äntligen få koppla ihop teori med praktik är guld värt och det absolut bästa sättet att avsluta ett moment på. Min praktik tänker jag att jag berättar lite mer om i nästa inlägg. Plugga lugnt i fortsättningen och kommentera gärna era bästa pluggtips! Det är väldigt lätt att fastna i sina egna rutiner så variation och andra inläsningstips behövs alltid. Det känns som man alltid kan ta in något mer för att plugga på bästa sätt, så låt oss hjälpa varandra!

Allt gott!

// Filippa, Logopedstudent

Filippa, Logopedstudent

Mitt namn är Filippa och jag läser termin 6 på logopedprogrammet. Att kunna kommunicera med vem som helst när som helst är en självklarhet för de flesta av oss. Jag vill kunna hjälpa och stärka individers kommunikationsförmåga där den är bristfällig eller helt uteblir, och därför valde jag att börja plugga till logoped. På bloggen kommer ni att få insikt i hur det är att vara student på logopedprogrammet men även hur studentlivet allmänt ser ut vid karolinska institutet. Vi hörs!