Pluggtips under jul!

En del har kanske lite ledigt nu kring jul men jag vet att många tyvärr har en del kvar, kanske mer specifikt i mellandagarna innan terminen faktiskt når sitt slut. För er som redan är klara, SKÖNT, försök verkligen varva ner nu det är vi alla värda. Jag tänker att jag inte ska ta allt för mycket tid från er nu så här kommer ett kort inlägg med lite pluggtips under jul!

• Planera din tid! – A och O när det kommer till plugg är alltid planering men jag tycker nästan det blir extra viktigt denna tid på året. Planera för att inte behöva sitta med datorn framme under Kalle Anka eller middagen. Planera för att inte ha allt för mycket att göra i sista sekund om det ändå hamnar där. Planera för att kunna göra mer roligheter under dagen/ kvällen.
  • Prata med kursare! – Detta är nog mitt favorittips. Att plugga tillsammans är inte bara roligare utan gör även så att det känns som att tiden går väldigt mycket snabbare. Du behöver kanske inte göra allt själv? Sitter du och grubblar länge på en uppgift? Prata med en kursare som kanske redan gjort den för att du ska kunna komma vidare.
  • Ta pauser! – Ta en kort promenad för att rensa tankarna eller gör något kul mellan plugget.
  • Strukturera upp plugget! – Börja förslagsvis med det tyngsta och jobbigaste. Så fort det mest tanke och tidskrävande är över kommer det andra kännas mycket enklare och gå så mycket snabbare.
  • Klaga av dig! – Detta kanske inte riktigt känns som ett pluggtips men finns det inte något otroligt skönt med att få klaga? Det tar liksom bort en del av det jobbiga att bara få ur sig allt tillsammans med sina kursare. Garanterar att det är fler som känner samma sak som du och du kommer helt enkelt känna dig mindre ensam i din stress.
  • Hitta en bra plats att plugga på! – Det är absolut skönt att variera platserna där man pluggar för att inte känna sig fast vid ett ställe och få lite miljöombyte. Men det finns också något otroligt bra att ha en plats i köket eller vid ett skrivbord nånstans där bara plugget får vara. Det blir annars lätt att man kanske hamnar i sängen eller soffan och då blir det plötsligt lite svårare att ta ordentliga pauser.
  • Belöning! – Belöna dig själv vid avslutat moment, eller ha små delmål. Plugget kommer flyta på mycket bättre med hjälp av denna enkla form av motivation.

Nu känner jag att det är nog med pluggsnack från min sida. Jag hoppas alla har haft en bra termin och att ni känner att ni får tid för vila och återhämtning. God jul och gott nytt åt.

Allt gott!

// Filippa, logopedstudent

Filippa, Logopedstudent

Mitt namn är Filippa och jag läser termin 6 på logopedprogrammet. Att kunna kommunicera med vem som helst när som helst är en självklarhet för de flesta av oss. Jag vill kunna hjälpa och stärka individers kommunikationsförmåga där den är bristfällig eller helt uteblir, och därför valde jag att börja plugga till logoped. På bloggen kommer ni att få insikt i hur det är att vara student på logopedprogrammet men även hur studentlivet allmänt ser ut vid karolinska institutet. Vi hörs!