Hur är det att pendla som student?

Hej allesammans!

Att pendla som student kan vara en unik upplevelse, det kan ta både tid och energi men jag tycker att det är värt. Jag har tidigare i livet pendlat en del, därför är jag van. Idag pendlar jag från Eskilstuna till Flemingsberg och det tar 1 &1/2 timme nästan varje dag. Att pendla har både sina fördelar och nackdelar, jag anser att i mitt fall fördelarna överväger nackdelarna.

Jag kommer spara fördelarna med pendlingen till sist, eftersom det man pratar om sist är det man kommer ihåg!

Några nackdelar kan vara:

• Det blir tufft under vinterhalvåret att pendla tidig mornar i mörkret och åka tillbaks i mörkret.
  • Att pendla kostar pengar beroende om man pendlar med tåg, buss eller kanske åker med sin bil. I mitt fall jag pendlar med bil/tåg och köper månadsresor som jag kan åka kollektiv både buss/tåg i hela Eskilstuna och Stockholm. Det är väldigt viktig att du sparar dina kvitton till deklarationen.
  • Man missar en hel del evenemang/sittningar, beroende på intresse och hur aktiv man er. Men det blir faktiskt inte så svårt om man bor 1-2 timmar ifrån genomfört med de som bor ännu längre sträckor.
Foto 1: Privat bild i väntan på tåget
Foto 2: Privat bild, VFU -Diagnostiken Huddinge
Foto 3: Privat bild

Fördelar!

• Möjligheten att bo kvar hemma. Tiden går väldigt fort jag läser en treårig utbildning och just nu går på termin 4. Därför för mig det är billigare att bo kvar hemma under tiden som jag pluggar. Dessutom jag trivs väldigt bra med min familj och känner mig bekväm hemma.
  • Möjligheten att uppleva/utforska två olika städer och lära känna olika platser och människor.
  • Möjligheten att göra sin VFU/praktik i sin hemstad, få flera kontakter inom sin framtida yrke. Jag har gjort min VFU både i Eskilstuna och i Stockholm och fått möjligheten att lära känna fantastiska människor och framtida kollegor, samt lärt mig massor.
  • Möjligheten att plugga i tåget. Det är väldigt viktig att hitta balans mellan fritid, studier och arbete för att undvika stress eller uppleva ångest över att man inte hinner spendera tid med sin familj eller vänner. I de flesta fall jag pluggar i tåget och hinner faktiskt komma lång innan jag kliver av tåget både till och i från Universitetet.
  • Möjligheten att vara tidigt på Universitet. Jag vaknar varje dag 04:30 och är i skolan vid 7, då sitter jag i biblioteket eller i ett grupprum och förbereder mig inför föreläsningarna/ seminarium. Detta hjälper mig att utnyttja tiden och göra klart uppgifter så att jag kan ha lugnare kvällar när jag är väl hemma.
  • Möjligheten till personlig frihet. Sedan jag flyttade till Sverige visste jag att jag vill utbilda mig på KI, därför det är så att jag har själv ansvaret för mitt val och mina handlingar. Ingenting är lätt men genom att ha sitt mål framför sig och vet vad man vill uppnå då går allt fortare.

Tyvärr, blir det här sista bloggen för mig. Jag hoppas att ni har fått en överblick av hur det är att pendla som student. Jag tycker att det är väldigt individuellt och personlig, det är bra om du vet dina begränsningar och möjligheter. Det absolut viktigaste är din mentala hälsa och att du njuter av alla stunder på KI små som stora!

Önskar er alla stort lycka till och all gott!!

/ Fidan, Audionomstudent