Ekonomi som studerande förälder (8 tips)

Priser går upp och jag är fortfarande en fattig student men nu också förälder. Som förälder blir utgifterna flera och här kommer några tips:

1. Sök tilläggsbidrag för barn när du söker CSN
  2. Sök bostadsbidrag via försäkringskassan
  3. Ta ut föräldrapenning på helger
  4. Ta vara på studentrabatt (gör det till en vana att alltid fråga!)
  5. Köp barnkläder i flera storlekar när de är på rea
  6. Bli medlem hos blöjmärken du använder och få rabattkuponger samt samla poäng
  7. Storhandla och frys in, gör storkok och frys in eller ät under veckan (sparar både tid och pengar)
  8. Spara en liten summa varje månad till ditt barn (ex 200kr, gärna i fonder eller sparkonto med ränta)

Studentbudgeten är tight men förhoppningsvis kan något av dessa tips underlätta ekonomin för dig som studerande förälder.

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.