3 anledningar till att plugga i Stockholm!

I mitt förra inlägg delade jag med mig om mina tankar kring mitt studieval samt mina tillvägagångssätt för att komma fram till mitt beslut. Idag tänkte jag gå in mer på mina tankar kring att börja plugga i Stockholm.

Det är lätt att tro att Stockholm inte är någon vidare studentstad, det tänkte iallafall jag. Men oj vad fel en kan ha. Jag är själv född och uppvuxen i Norrköping men har ändå varit en hel del i huvudstaden när man var yngre för att gå på studiebesök med skolan, shoppa osv. Tanken jag hade kring Stockholm utifrån de erfarenheterna var ju bara att det är en stressig stad, inte mycket mer än så. Stockholm är Sveriges största studentstad med omkring 90 000 studenter, så att det finns mer saker till det än en stressig gata mitt i stan började man förstå ganska snabbt sen.

När jag kom fram till att jag ville studera till logoped och att jag ville flytta ifrån min hemstad hade jag ”tur” att det inte fanns jättemånga olika studieorter som erbjöd logopedprogrammet. Tillskillnad för om du vill studera de ”vanliga” programmen såsom lärare, ingenjör, läkare, sjuksköterska exempelvis, då kan listan över studieorter göras väldigt lång. Min initiala tanke var, inte Stockholm. Punkt. Men vid noggrannare eftertanke stod jag inte i någon bostadskö någonstans då mitt beslut kom så tätt inpå antagningen och kom fram till att OM jag inte lyckas få en bostad, så GÅR det att pendla mellan Norrköping och Stockholm under en tid. Okej, Stockholm it is. Jag kände mig lite likgiltig. Jag var extremt sugen på att flytta till en storstad och få träffa massa nya människor, men jag hade ju också mina tankar kring Stockholm som studentstad sedan tidigare. Men så bra det blev. Så vad har jag kommit fram till är mina främsta anledningar för att man ska plugga i Stockholm?

• Aktivt kunna välja mellan studentliv och studentliv!

Det finns ett studentliv! Jag lovar. Här på Karolinska Institutet finns det 2 studentkårer. Odontologiska föreningen (OF) och Medicinska föreningen (MF). OF är för dig som studerar till tandläkare och tandhygienist, medan MF är för alla övriga studenter med tillhörande sektioner för varje enskilt program. Studentkårerna finns till för att du ska få en så rolig och minnesvärd studietid som möjligt genom att anordna allt från inspark till sittningar till baler. Utöver det finns det också kårföreningar och utskott som det går att engagera sig i och anordna aktiviteter som skidresor, pubar och teatergrupper för att bara nämna några.

Det jag gillar med detta är att det går att välja vilket typ av studentliv jag vill ha. Jag kan engagera mig fullt ut för att få en riktigt festlig och fartfylld studietid som många andra universitet marknadsför sig för och lockar många studenter genom. Men jag kan också göra ett mellanting, alltså gå på roligheter som intresserar mig utan att styra och ställa med så mycket runt omkring.

• Många olika universitet

I och med att Stockholm är Sveriges största stad finns det många olika universitet. Det finns något som passar alla helt enkelt, vilket gör att du också kan träffa väldigt många olika studenter. Vid campus Flemingsberg (som är ett utav två campus vid KI) finns det utöver Karolinska Institutet 4 andra universitet och högskolor exempelvis. Logopedprogrammet som jag marknadsför lite extra (såklart) har även några kurser som en läser på Stockholms Universitet vilket gör att du får en inblick där också. Du får alltså väldigt många ingångar till att träffa massa olika studenter, utöver de som går på ens egna universitet då.

• Mycket att göra utanför skoltid

Återigen. Stor stad. Det finns en enorm variation av shopping, restauranger, caféer, teatrar, sevärdheter, museum, mysiga gångstråk, konserter, ja you name it. Du kan göra mycket och lite till. Intresserar det fartfyllda studentlivet inte dig exempelvis finns alla möjligheter för dig att hitta på roliga saker och ting på egen hand.

Hoppas detta och mitt föregående inlägg har satt igång tankeverksamheten ordentligt nu hos er som funderar på att ansöka till ett universitet i höst. Jag må vara bias, men Karolinska Institutet är ett otroligt val. Kom ihåg att ansökningen öppnar den 15 mars och stänger den 15 april! Tveka inte över att dra iväg ett mail eller en kommentar om det är något just du funderar över eller hade velat ha lite mer information om.

Allt gott!

// Filippa, logopedstudent

Filippa, Logopedstudent

Mitt namn är Filippa och jag läser termin 6 på logopedprogrammet. Att kunna kommunicera med vem som helst när som helst är en självklarhet för de flesta av oss. Jag vill kunna hjälpa och stärka individers kommunikationsförmåga där den är bristfällig eller helt uteblir, och därför valde jag att börja plugga till logoped. På bloggen kommer ni att få insikt i hur det är att vara student på logopedprogrammet men även hur studentlivet allmänt ser ut vid karolinska institutet. Vi hörs!