Varför valde jag läkarprogrammet på KI?

Nu äntligen börjar det bli vår. Solen tittar fram och jag har börjat min morgon med en kopp kaffe. Min kommande vecka består av föreläsningar samt seminarier på Karolinska sjukhuset i Solna. Fokus denna vecka är mag-och tarmkanalen!

Vad som också sker denna vecka är att antagning öppnar nu på fredag. Passligt nog ville jag därför berätta lite mer om varför jag valde läkarprogrammet på KI!

Att arbeta med människors hälsa. När jag valde typ av utbildning bestämde jag mig för att välja en karriär som fyller min vardag med syfte. Det kändes därför ganska tryggt med att landa i medicin. Att jobba med människors hälsa kan man ju såklart göra inom andra vårdprofessioner också. Men en läkares detektivarbete och väg till rätt diagnos kändes särskilt spännande för mig!

Teamwork. Att arbeta i grupp har alltid fungerat bättre för mig än att arbeta ensam. Och inom vård arbetar man oftast i ett vårdteam. I teamet finns olika vårdprofessioner som alla var och en bidrar med sin sakkunnighet. Dessutom på det nya läkarprogrammet arbetar vi med team based learning (TBL). Vår tidigare bloggare Betül har berättat mer om TBL i ett av sina inlägg som ni kan läsa här. Men kort och gott är TBL ett arbetssätt där man jobbar tillsammans i grupp. Så jag tycker utbildningen återspeglar yrket ganska väl, vilket är väldigt positivt!

Möjligheterna till forskning. KI är framstående när det kommer till forskning och det har alltid lockat mig. Dock var jag inte säker på vad jag ville forska på, innan jag började KI. Men jag visste att jag ville ta mig in till forskarvärlden. När jag studerade fysiologi-kursen (basvetenskap 5), fick jag en möjlighet att delta i ett forskningsprojekt. Så det har jag varit delaktig i sedan vårterminen 2023 och jag tänkte täcka det i ett senare inlägg!

Stockholm. Att få plugga i huvudstaden är det bästa. Förra året blev Stockholm dessutom rankad till Sveriges bästa studentstad 2023! Det jag tycker mest om är att det alltid finns något spännande att hitta på. Det kan vara att man firar med klassen att terminen är avklarad genom att gå på tivoli. Eller så har  LÄSK något roligt samarbete på G (exempelvis med klubbar i stan eller andra universitet)! Här finns det helt enkelt alltid något på gång.

Så det var lite om varför jag valde läkarprogrammet på KI! Hoppas att ni njuter nu av vårvädret som börjat titta fram så ses vi framöver!

/ Eileen, läkarstudent.

Vi firade att termin 1 var över med tivoli!

Bild från en dagsfest <3

Boule-häng med några från klassen!