5 anledning att söka till logopedprogrammet

Som ni förhoppningsvis vet så är vi mitt uppe i antagningsperioden för HT23! Att hitta rätt utbildning känns som en djungel för de flesta, valen är många och kan vara väldigt svåra. Vilket program passar en bäst? Vilken studiestad ska en välja? Antagningsperioden är en jättetuff period om man inte känner att man riktigt vet vad man vill. Jag spenderade otroligt många timmar på antagning.se och skrev upp för och nackdelar med alla program jag tyckte lät någorlunda intressanta.

Mitt tips är därför att först och främst hitta utbildningar med kurser som du verkligen fascineras av, då blir det lite lättare att rannsaka och få bort de program som kanske egentligen inte passar en själv. I detta inlägg ska jag försöka hjälpa till lite på traven och lista 5 anledningar att söka till logopedprogrammet vid Karolinska Institutet!

• Ett brett program

Logopedprogrammet är som jag nämnde i mitt presentationsinlägg ett väldigt tvärvetenskapligt och brett program. Medicin, språk (lingvistik och fonetik), kommunikation och psykologi är ämnen som tillsamman med senare verksamhetsintegrerat lärande (VIL), vilket är praktikperioder som ska binda samman allt till en logopedisk röd tråd. Är detta kurser som låter spännande är logopedprogrammet ett väldigt bra val!

• Lika brett yrkesliv

Som logoped kan du arbeta inom vården med människor i alla olika åldrar och skeden i livet. Allt från de allra yngsta med sväljproblematik eller försenad språkutveckling till de äldsta med talproblematik efter en hjärnskada, och precis ALLT däremellan. Det är även ett yrke som har mycket interprofessionella samarbeten, speciellt om man arbetar på ett habiliteringscenter med exempelvis barn som har stora medicinska behov.

• Logopeder behövs!

Det råder brist på logopeder i många kommuner och län och väntetiderna är långa för flera olika patientkategorier. Att inte få komma i kontakt med en logoped och få en påbörjad behandling kan leda till psykisk ohälsa för de patienter som exempelvis är röstsjuka och för patienter med sväljsvårigheter kan det leda till ökad risk för luftvägsstopp och lunginflammation.

• Roliga ”strimmor”

Under utbildningens gång ligger det en hel del olika ”strimmor” som binder samman alla olika kurser till en röd tråd. Den längsta, största och absolut roligaste strimman är något som heter ”barnobservationer” där vi följer ett barns utveckling. Kort och gott tog vi under termin 2 kontakt med en familj som hade ett spädbarn som bara var 3-5 veckor gammal och följer denna familj och det lilla barnet till att det är runt 2,5 år gammalt!! Jag vet, det låter helt sjukt, och det känns helt sjukt i början, men det är så spännande och intressant. Syftet är att få se ett barns olika milstolpar och ta del av en ”typisk” utveckling. Något som blir väldigt nyttigt att ha med sig genom programmets och olika kursers gång. En annan strimma som var väldigt rolig var AKK-strimman, och då specifikt Tecken som Alternativ Kommunikation (TAKK).

• Lärare som brinner för sina ämnen/ områden

Vi alla har nog haft bra och dåliga lärare under vår skolgång och de flesta av oss känner nog att en engagerad lärare är A och O för att själv känna sig motiverad till att kämpa sig igenom de tuffare plugg perioderna. På enheten för logopedi är det många som aktivt forskar samtidigt som de bedriver undervisningen, vilket gör att de ständigt vill ge oss ”senaste nytt” och det märks verkligen att de brinner för det de gör. Vilket i sin tur faktiskt gör en mer engagerad själv.

Hoppas detta var till någon hjälp för dig som funderar över logopedyrket eller för dig som helt enkelt inte har någon aning vad du vill göra till hösten. Anmälan till HT23 är öppen till 17 april. Läs mer om logopedprogrammet på programsidan (ki.se/logoped) och tveka inte att ställa frågor till mig nedan.

Allt gott!

PS! Campus Flemingsberg har öppet hus imorgon 19/3 kl.14:00-18:00. Varmt välkomna!

//Filippa, logopedstudent

Filippa, Logopedstudent

Mitt namn är Filippa och jag läser termin 6 på logopedprogrammet. Att kunna kommunicera med vem som helst när som helst är en självklarhet för de flesta av oss. Jag vill kunna hjälpa och stärka individers kommunikationsförmåga där den är bristfällig eller helt uteblir, och därför valde jag att börja plugga till logoped. På bloggen kommer ni att få insikt i hur det är att vara student på logopedprogrammet men även hur studentlivet allmänt ser ut vid karolinska institutet. Vi hörs!