Julfirandet för en KI student

Tja Alla! Nu börjar julen närma sig. Det innebär massor med varmchoklad, julklappar och julmarknader, vilket är de 3 tre sakerna som jag ser fram emot när jag hör ordet ”jul”. Men för oss studenter innebär det inte bara firandet utan lite plugg också i samband med firandet. Det är därför jag ville dela med mig av några av sakerna jag gjort under december månaden.

Julmarknader

Julmarknader är de bästa ställen att gå till om man längtar efter ljus, värme och jul för julfirandet. I Stockholm finns det många olika julmarknader i staden och de brukar öppnas under första advent ända fram tills tredje advent . En av de mest populära är den som ligger i stora torget i gamla stan. Där kan man hitta allt möjligt från varma choklader som värmer upp dig till glögg med pepparkakor som ger en riktig julkänsla. Det allra viktigaste är att man får unna sig med mycket mat och godis.

Spendera tid med nära och kära

December månaden kommer med mörka timmar och längtan efter ljus och värmen. Därför är det väldigt viktigt för mig att tillbringa mer tid med mina kompisar och familjemedlemmar. Under första veckan av december reste jag tillsammans med mina vänner till Budapest där vi var tillsammans en sista gång innan alla åkte hem för julen. Vi alla var väldigt taggade på att besöka Budapest och utforska ungerska kulturen med traditionella maträtter, men det viktigaste för oss var väl att vi fick mysa och spendera bra tid tillsammans . I slutet var vi ganska nöjda med hela resan, och nu ser jag fram emot att ha en annan resa tillsammans med dem igen i framtiden!

Ta promenad och njut av snön

Att ta promenader i december må låta lite konstigt då det brukar bli väldigt kallt ute. Däremot känns det nästan terapeutiskt att promenera i stan med en varm choklad/te/latte när det snöar. Dessutom kan du besöka isbanan i Kungsträdgården där du kan åka skridskor i hjärtat av Stockholm.

Plugga lite

Jag vet att det kan kännas svårt att fokusera i samband med julfirandet i december månaden. Men det är också viktigt att lägga lite tid åt plugget. Hur lyckas jag med det då ? Jo, jag brukar alltid planera mina saker i förväg. Det vill säga, jag kommer upp med ett schema där jag lägger tid åt båda plugget och fritid. Detta underlättar tentaplugget i januari när jag repeterar kursinnehållet, samt hjälper mig att hålla mina kunskaper som jag lärde mig innan jullovet. Gå in och kika på mitt inlägg om mina pluggtips som du kan använda under mellandagarna

Önskar er alla gott nytt år! 🙂