Plugga effektivare genom att plugga mindre

En av de största myterna om intensiva utbildningar är att man måste plugga så mycket man bara kan och helst på så kort tid som möjligt för att hinna med det man ska. Men att arbeta effektivt, det är något helt annat. Det handlar om att planera in det man ska göra varje dag och se till att ta små pauser emellan. Det finns inget som hjärnan mår så bra av som just avslappning mellan perioder av hårt arbete.

Vår hjärna är fantastisk på många sätt och vis. Men ibland måste den göra ingenting eller väldigt lite ett tag för att kunna koncentrera sig. Och det är just i koncentrationen som effektiviteten ligger. Har du kört fast? Gå till gymmet (eller parken, som jag)! Hjärnforskning visar att du vinner på det.

Visst är det en skön tanke? Du behöver inte sitta timmar i sträck utan kan glatt ta en fikapaus efter 45 minuter för att sedan fortsätta igen. Det viktiga är du har fokus på det du ska göra när du väl sitter och pluggar. Har du fler frågor om effektivt plugg är det bara att höra av sig!

/Johanna

Johanna sjuksköterskestudent

Jag läser termin 5 på sjuksköterskeprogrammet och är som mest intresserad av hälsa och sjukvård ur ett globalt perspektiv. När jag var liten var min största dröm att få åka någonstans inom Centralafrika och upptäcka den naturrika regnskogen. Nu, 20 år senare är jag påväg att ta mitt första kliv utanför Europa och till Uganda med KI's hjälp och min dröm har (nästan) gått i uppfyllelse. Jag är väldigt intresserad av utbildning och undervisning så har du några som helst frågor om sjuksköterskeutbildningen eller studentlivet på KI är det bara att skriva till mig. Vi hörs!