Tips på forskarskolor och inför examensarbete!

Tips på forskarskolor

Går du i gymnasiet och är intresserad av forskning? Eller har du precis börjat på läkarprogrammet och är intresserad av forskning? Eller är du student på ett annat program på KI och vill börja forska? KI har möjligheter för alla:

När jag gick i gymnasiet gick jag själv sommarforskarskolan för gymnasieelever. Det var en kul upplevelse och jag lärde mig mycket som jag har haft nytta av även på läkarprogrammet. Jag rekommenderar alla som är intresserade av forskning eller att börja på läkarprogrammet att söka!

5 tips inför examensarbetet

1. En bra handledare är det allra viktigaste! Fråga hur tillgängliga de har möjlighet att vara, var uppmärksam på hur lätt det är att få svar på mejl, be om referenser (läkarstudenter som tidigare gjort sitt projekt hos dem) eller ta en äldrekursares handledare som varit bra!
  2. Vissa projekt är mer tidskrävande än andra, ta detta i beaktande när du väljer projekt.
  3. Börja leta tidigt, det kan ta ett tag att hitta rätt.
  4. Tänk efter vad du vill göra och vad du tycker är kul – Vill du göra en viss typ av studie/projekt? Eller inom ett visst område?
  5. Jobba så mycket som möjligt så tidigt under terminen. På så sätt kan du undvika stress och press samt ha en bättre översikt hur mycket tid du har över!

Forskning är kul och meriterande, lycka till!

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.