5 pluggtips för dig som är ute i sista sekund

Föregående inlägg var ett löfte om att skriva mer om det egentliga plugget. Det här är en uppföljning på det, för att visa att jag [ger illusionen av att jag] håller det jag lovar. Inledningsvis vill jag slänga in en brasklapp – trots att jag spenderat 85% av mitt liv som elev är jag inte en duktig sådan. Så egentligen kommer alla mina plugginlägg sakna legitimitet, men förhoppningsvis kan de underhålla ändå – lite som astrologi och alternativa fakta. För att ge dig lite mer verklighetsförankring vad gäller plugget föreslår jag att du varvar min blogg med mina flitiga kollegors bloggar regelbundet.

Jag tycker inte om att plugga. Missförstå mig rätt – jag tycker jättemycket om att vara student och gå i skolan, men inläsning och repetition avskyr jag. Hellre än att sätta mig ner med en lärobok putsar jag mina fönster och färgsorterar applikationerna på min mobiltelefon. Därför är utsikten från min lägenhet alltid fläckfri och hemskärmen på min mobil alltid estetiskt tilltalande precis innan alla stora examinationer. Men förr eller senare – definitivt alltid senare i mitt fall – måste man ta itu med saken. Och eftersom man har ont om tid måste man utnyttja varenda sekund.

Till saken – så här brukar jag hetsplugga:

1. Skummar igenom gamla anteckningar från föreläsningar eller någon av de fantastiska kurssammanfattningarna på Hus75Bara för att få ett grepp om innehållet på tentan eller förhöret.
  2. Tittar på gamla tentor och deras facit/svarsaspekter. Många tentafrågor återanvänds och det går ganska snabbt att se vad de letar efter i stora drag.
  3. Utgår från gamla tentafrågor och listar de saker jag känner mig minst säker på. Det är lockande att skriva upp hela kursen, men det är viktigt att prioritera och filtrera när man har ont om tid.
  4. Tittar på videogenomgångar eller diskuterar med kamrater för att öka förståelsen. Att sitta själv och repetera fungerar bra med glosor och för att nöta in stora mängder information, men för att verkligen förstå behöver jag mer stimuli än bläck på papper. Hittar du inte några pluggkamrater finns det gott om bra föreläsningsvideor på YouTube.
  5. Förhör och rättar mig själv på tentafrågor. På så sätt vet jag hur jag ligger till och vet vad jag ska lägga mest fokus på.

Jag vill avsluta med att diplomatiskt säga att alla har sitt sätt att plugga på och att du ska plugga på det sätt som passar dig bäst. Även om det är värt att rannsaka din studieteknik om du ständigt underpresterar.