mottagningsrum

Q&A: En läkarstudents vardag

Hur mina dagar ser ut idag:

I princip går vi varje dag från 8:30-16:30 på Södersjukhuset (SöS). Jag går upp 6:30 varje morgon, ca 7:50 tar jag buss 4 till Södra Station och går sista biten till SöS.
Många gånger behöver vi vara ombytta i personalkläder (scrubs), vilket innebär att jag behöver ta en tidigare buss. Då måste man ner till kulvertarna på sjukhuset, där omklädningsrummen ligger och hämta rena kläder. Varje student har sitt eget skåp, som vi förvarar kläder, skor och stetoskop m.m. Jag brukar köra helvitt (vit bussarong och vita byxor) + mina turkosa nike inneskor. Ibland lägger jag på en kofta då det är så sjukt kallt på vissa ställen på sjukhuset.

Vi är ombytta på gruppmoment där vi är ute på avdelning och/eller är på KTC (kliniskt träningscentrum) och övar status på varandra. Vissa dagar börjar vi dock med föreläsningar som sträcker sig över hela förmiddagen, där man ej behöver vara ombytt.

Vid 12-13 har vi oftast lunch. Äter antingen matlåda pä vårt studenttorg (rum för oss studenter på SöS), eller på Rackarbacken (den legendariska personalmatsalen).

På eftermiddagen fortsätter vi med olika obligatoriska moment inom gruppen: seminarier, avdelningsbesök eller annat kul. Dessa moment berör då oftast det som föreläsningarna på f.m behandlade.

16:30 rullar jag från SöS. Sitter antingen kvar på studenttorget där och pluggar, eller åker in till stan för att joina andra buddies.

Det som utmärker nu när vi börjat på klinterminerna, är att det krävs betydligt mindre pluggtimmar för att hålla sig i fas. Det mesta är obligatoriskt, allt förutom föreläsningar, vilket gör att du per automatik håller dig på banan. Sen så är mycket av det vi lär oss praktisk kunskap/färdighet, vilket är lättare att ta till sig.

Vill man ägna sig åt träning eller vänner, går det absolut att få ihop. Däremot är nog jobb betydligt svårare att få in på vardagar.