Sjukhusval på läkarprogrammet T9-T10

Äntligen var det dags för nytt sjukhusval! Under läkarutbildningen på KI väljer vi sjukhus två gånger. Första gången äger rum på termin 3 och då väljer vi för termin 4-7, vilket ni kan läsa mer om i mina tidigare inlägg: här och här. Andra valet äger rum på termin 8 och gäller för termin 9-10. Dessa två val är något olika, vilket jag tänkte berätta mer om i detta inlägg. 🏥👩🏻‍⚕️

Gemensamt för våra sjukhusval är att vi studenter får rangordna valalternativen, men sedan är det lottning som avgör vilket sjukhus man får. Undantag är om du är förälder med barn och/eller har andra särskilda anledningar, som kan ge dig förtur. Läs mer om det här. Varje student får alltså ett lottnummer. Ju lägre lottnummer, desto högre sannolikhet att du får ditt förstahandsval.

Under T4-T7 var jag placerad på Södersjukhuset med lottnummer 12, vilket tacksamt nog var mitt förstahandsval. I måndags fick vi reda på resultatet av kursvalet inför T9-T10. Jag hade lottnummer 51 och hade ännu en gång turen att få mitt förstahandsval. 🥇

Mitt kursval och kommande sjukhusplacering 🏥

Till skillnad från föregående sjukhusplacering, då vi huvudsakligen var baserade på ett och samma sjukhus, är det något annorlunda på T9 och T10. Se bilderna nedan.

Kursval inför termin 4-7

Kursval inför termin 9-10

Jag fick alltså alternativ 2c tillsammans med 11 andra studenter, vilket enligt bilden ovan innebär att jag kommer ha min bas på Danderyds sjukhus. Då vi läser en hel rad olika kurser under termin 9 och 10 (neurologi, öron-näsa-hals, ögon, psykiatri, gynekologi och pediatrik) äger dessa kurser rum på olika sjukhus beroende på vilket bassjukhus du får. Jag kommer exempelvis att läsa neurologi på Karolinska sjukhuset Solna, öronkursen på Huddinge sjukhus, ögonkursen på S:t Eriks ögonsjukhus, psykiatri på S:t Görans sjukhus, gynekologi på Danderyds sjukhus och pediatrik på Södersjukhuset. Personligen kände jag att detta var det bästa alternativet för mig, som vill få en chans att vara på alla olika sjukhus innan examen. Enligt ovan kommer jag alltså få möjligheten att vara på 6 olika sjukhus, där varje kurs kommer vara på olika ställen.

Smaken är som baken delad. Vissa tycker det är skönare att vara baserad på en och samma plats för att slippa flänga runt staden, men om man gillar variation som jag så rekommenderas detta val starkt.

Vad händer på termin 11?
Den sista terminen på KI inleds med att läkarstudenterna läser en gemensam kurs (Hälsa i samhälle och miljö) på campus. Därefter är det endast en integrerad sluttentamen (IST) och två valbara kurser kvar innan examen.🏆📚🎉🎓👩🏻‍⚕️