Vad läser man på termin 9? – Översikt

Då var terminen i full fart och vill önska alla nykomlingar varmt välkomna till KI! För er gamla, hoppas jag ni haft en fantastisk första dag. Detta inlägg handlar om termin 9 på läkarprogrammet på KI.

På T9 läser vi en kurs som heter NSP (Klinisk medicin – inriktning neuro, sinnen, psyke), vilket berör i princip allt i huvudregionen samt nervsystemet indelat i delmomenten:

• Psykiatri – läran om psykiska sjukdomar och störningar
  • Neurologi – läran om nervsystemets sjukdomar
  • Oto-rhino-laryngologi – läran om öron-näsa-halssjukdomar
  • Oftalmologi – läran om ögonsjukdomar

Första intrycket? – Aldrig tidigare har jag fått sådana kaotiskt förvirrande och komplexa scheman (ja, plural) som nu. Inte nog med bytet av lärplattform till Canvas (återstår att se om det var värt bytet) ägde rum till denna termin, dessutom är T9 den hittills mest strukturellt och logistiskt utmanande terminen jag stött på. 😅

Vad gör kursen komplex? – Till skillnad från kursvalet T5-T7 som endast bestod av 4 alternativ (välj mellan sjukhusen KS, HS, DS och SöS), bestod det nu inför kursvalet T9-T10 av hela 9 olika kursvalsalternativ man kunde välja mellan, där varje kursval blir som en grupp/klass med ett unikt schema, samtidigt som man personligen går på individuellt schema inom respektive grupp, eftersom man har olika VFU-placeringar (praktik). Beroende på kursval läser vi också olika saker samtidigt. Förvirrande är en underdrift. Heja våra kursadministratörer som pusslar ihop läkarstudenternas liv.

Vad innebär de olika kursvalsalternativen? – Jag fick t.ex. alternativ 2c vid kursvalet, vilket innebär att jag läser kursens delmoment enligt följande ordning på följande sjukhus:

1. Psykiatri på S:t Göran / Norra Stockholms psykiatri (34 dagar)
  2. Öron på Huddinge (11 dagar)*
  3. Ögon på S:t Eriks (11 dagar)*
  4. Neurologi på Karolinska Solna (20 dagar)

*Suboptimalt och surrealistiskt att lyckas trycka in fullständiga specialiteter på 11 dagar…🧐

Imorgonn börjar jag läsa psykiatri på S:t Göran. Två veckors föreläsningar och därefter ut på praktik. Känns overkligt och ovant att återuppta studierna enligt vanlig ordning, efter 8 månader av exjobb, jobb, resor och lall. 😂