Q&A: Plugg och fritid

Att kombinera plugg och fritid är något jag tror många studenter får tampas med varje dag. En del kanske till och med försöker klämma in lite extrajobb, vilket ju är extremt ambitiöst. Men liksom Olivia skrev i sitt inlägg finns mycket att smälta in under första terminen, speciellt om man kommer som nykomling till universitetslivet. Därför skulle jag med råda er att avvakta med jobb, så att man får god tid till att komma in i sina nya rutiner och finna sitt egna puggsätt. Det gör att du i längden kommer kunna arbeta mer effektivt (= mer fritid), vilket ju kan prioriteras till extrajobb, träning eller andra aktiviteter.

Innan skolstart hade jag planer om att börja jobba på MyAcademy (som läxhjälpare). Det är ju ett mycket populärt extrajobb för studenter, eftersom man har mycket flexibla arbetstider och korta arbetspass. Lönen är väl inte heller den lägsta i förhållande till arbetet man utför. Jag bestämde mig ändå för att tacka nej till jobbet, eftersom jag trots allt inte visste hur mitt liv skulle se ut när universitetet väl kickade igång. Än så länge ångrar jag inte detta beslut. Sen terminsstart har det minst sagt varit full rulle. Det har varit så mycket att jag inte haft tid att åka tillbaks för att träffa min familj en enda gång.

hornsbergs-strand

Så här fint kan det se ut på en del av promenaden runt Kungsholmen, my new hood. Hit brukar jag dra mig till när jag behöver rensa tankarna eller ska ta pluggpauser.

För att både hinna med studierna och dessutom ha råd med fritid, krävs prioritering och självdisciplin. (Jag förutsätter här att man själv är en studiemotiverad student i Sverige, eftersom man annars inte bör ha gett sig in på detta i första hand) Genom att lära sig att prioritera rätt, underlättar man för sig själv och känner sig mindre stressad/pressad. I stället för att tänka att alla uppgifter är lika viktiga och utföra dem parallellt, gör man en rangordning av dem. Då vet man också var man ska lägga fokuset först, dvs. på den viktigaste uppgiften. Ta som exempel allt vi ska lära oss på T1. Det känns typ sådär halvt omöjligt att lära sig allt så ingående, vilket leder till att man måste prioritera vad som är viktigast att kunna och kanske inte alltid kan lära sig allt. Prioritering i allmänhet medför ökad effektivitet, minskad stress som ger ökat fokus i plugget så att man blir klar med studierna fortare, och därmed får mer fritid. Men utöver prioritering behövs också självdisciplin. Självdisciplinen hjälper dig att hålla dig till din ’prioriteringslista’, så att du exempelvis inte ska kolla på Netflix innan du skrivit klart en inlämningsuppgift som du prioriterat över Netflix.

Motivation + prioritering + självdisciplin = plugg + fritid