Den sista terminen på läkarprogrammet – T11

Idag börjar jag sista terminen på läkarprogrammets, T11. Om 138 dagar tar jag min läkarexamen och om 60 dagar är det dags för den integrerade sluttentamen (IST). Idag markerar alltså början av ett sista kapitel på Karolinska Institutet (KI), bloggen respektive studentlivet. I en tid som präglas av ovisshet och tvära kast, ger vi oss an höstterminen 2020 och gör vårt bästa för att komma i mål med tillräcklig energi i behåll för nästa etapp i livet, nämligen arbetslivet.

Vad sker på sluttampen av läkarutbildningen? Vad står mellan oss läkarstudenter och en läkarexamen? Låt oss i detta inlägg överblicka kursinnehållet på termin 11. Men innan dess, varmt välkomna ska ni vara alla nya KI-studenter! Glöm inte den digitala välkomstceremonin 4 sept, som leds av de två digitala ambassadörer Irene och Timo.

Kurser på T11

1. HSM (= Hälsa i samhället och miljö, 12 hp) – Första hälften av terminen t.o.m. oktober. Kursen är enbart teoretisk och sker genom distansundervisning, förutom 7 dagar primärvårdsplacering ute på vårdcentral och en dag avsatt för visning av lik. Ingående ämnesområden är förutom allmänmedicin, t.ex. socialmedicin, arbets- och miljömedicin, rättsmedicin, katastrofmedicin och hälsoekonomi. Fokus är läkarens roll i samhället. I kursen ingår ett projektarbete med olika frågeställningar, diverse olika inlämningsuppgifter och en skriftlig tenta.
  2. IST (= Integrerad sluttentamen, 3 hp) – KI:s läkarprogram har en obligatorisk slutexamination som kallas IST och äger rum mellan kurserna HSM och SVK:er. Vi får ca 1,5 vecka mellan kurserna att förbereda inför denna tenta, som både är praktisk och teoretisk, men pga COVID-19 var den i vår helt teoretisk.
  3. SVK (= Studentvald kurs, 2 x 7,5 hp) – Ett brett utbud av valbara kurser, förlagda under två block så att varje student läser två olika SVK totalt. Vi har ännu inte fått reda på vilka kurser som vi ska läsa.

Upplägg

• Lite VFU/praktik – Vi kommer alltså ha extremt lite praktik på T11, endast 7 dagar på vårdcentral. Resten av undervisningen är i princip teoretisk. Detta beror väl mycket på att de specialiteter och ämnesområden som berörs på T11 (ex. socialmedicin, rättsmedicin, hälsoekonomi) inte kräver exponering ute bland patienter på samma sätt.
  • Distansundervisning – Eftersom det mesta är teoretisk undervisning kan denna med gott samvete ske på distans. Alla föreläsningar, seminarier och projektarbete kommer ske online. Vissa föreläsningar är förinspelade med efterföljande live-frågestunder, medan andra sker live.

Eftersom detta blir min sista termin på KI, kommer detta också bli den sista terminen som jag bloggar på KI. Under hösten och inför examen kommer såklart en hel del avslutande inlägg som sammanfattar min tid. Men tills dess får ni gärna kika in på den översta menyn på bloggen, där ni hittar arkiv med alla blogginlägg genom åren. Så småningom kommer också ett bildarkiv. Vad vill ni se och läsa? Fråga mig vad som helst och ge era synpunkter i kommentarsfältet eller kontaktformuläret.