Vad blir det för mat?

Att behöva laga sin egen mat för alla dagens måltider, kan vara en stor omställning för många som precis flyttat hemifrån. Mat lär bli en utav de största utgifterna. Råvarorna ska vara billiga, ju färre ingredienser desto bättre, och ju snabbare maten blir klar desto bättre. Det är iaf några av mina krav innan jag kan ställa mig i köket och faktiskt fixa ihop en rätt. Hur ska man då göra för att klara av att mata sin mun genom studentåren?

• Bli medlem hos alla stora matvarukedjor (Willy:s, COOP, ICA) och skaffa deras app för att se veckans kap. Willy:s brukar t.ex. ha förslag på maträtt som man kan komponera utav veckans erbjudanden.
  • Skaffa en kryddsamling: salt, peppar, timjan, rosmarin, citronpeppar, curry. (Willy:s Fridhemsplan har rea just nu på sina kryddor: 10,90kr/st). Jag har även alltid soya, vinäger och lite olika asiatiska såser som Peking duck sauce och Teriyaki-sås i kylen.
  • Havregrynsgröt!!! – nödlösning som funkar alla dagar och till alla måltider. Toppa med frukt, kanel eller mjölk. Gröten kan ju tillredas i mikron och kan därför tas med som lunch till skolan.
  • Fixa ett litet pastalager och även nudellager
  • Maträtter i ugn (gratänger, lasagner, pajer) klår alltid maträtter på spis (grytor, stekta rätter), eftersom du slipper vaka över dem under tillagningen i ugnen = sparar tid.
  • Samla matlådor i alla olika former
  • Fixa en stekpanna, liten kastrull (för ägg, såser) och stor kastrull (för grytor, soppor, pasta etc)
  • Storkok + matlådor + frys = mycket gångbart, speciellt under tentaperioder!!! Maten på KI är nämligen orimligt dyrt och inte alls studentanpassat tycker jag
  • Lyssna på podcast/musik eller liknande under matlagningen om det gör det hela roligare

Oftast orkar många inte laga mat för att man saknar massa ingredienser, saknar motivation och prioriterar annat i sitt studentliv än matlagning. Så har det i varje fall varit för mig ^^. Men har man möjligheten att införskaffa sig de grundläggande köksredskapen från t.ex. IKEA och därpå samlar ihop en drös olika kryddor, samt har ett förråd av olika torrvaror och konserver så bör det lösa sig.

Beroende på era olika boendevillkor kanske inte allt ovan funkar. Bor man i korridor eller kollektivt, har man nog inte tillgång till så stor plats i kyl/frys. Ta hjälp av varandra, kanske kan man turas om att laga mat åt varandra. Eller så kan man faktiskt köpa en egen liten kyl och ha på rummet.

Sedan ska man inte behöva slava i köket varje dagar. Se dig omkring om det finns möjligheter till gratis mat. På de flesta universitet som t.ex. KI, finns s.k. lunchföreläsningar ungefär varje vecka där de erbjuder gratis macka.

Som nybakad student ska man inte heller stressa alltför mycket över detta om det nu är någon som gör det. Räkna med att lägga lite extra stålar på mat den första terminen, där du kanske inte har ett stabilt boende med tillgång till kök 24/7 och kanske därför köper färdigmat oftare.