patient-brits

VFU1 – primärvård, kardiologen, MIVA, HIA

Efter tre veckors teori på SöS är det äntligen dags för tre veckors VFU. Alla i klassen har individuella scheman på olika avdelningar och kliniker, med olika handledare. Som tidigare nämnt, är det otroligt mycket mer eget ansvar. Ute på klinik ansvarar du själv över att få se och göra de grejer som ingår i lärandemålen. Mycket handlar alltså om eget initiativ.

Såhär ser mitt schema ut under VFU 1:
– Vecka 1: Primärvården
– Vecka 2: Kardiologavdelningen
– Vecka 3: MIVA (medicinsk intensivvårdsavdelning) // HIA (hjärtintensivvårdsavdelning)

Jag kommer alltså påbörja min första VFU-placering på Huddinge vårdcentral. Har tyvärr inte haft något vidare intresse för primärvården hittills, då jag varit missnöjd med min tidigare vårdcentral under preklin. Men ryktet går att denna vårdcentral är snäppet bättre 😀

Är mycket mer spänd inför placeringarna på sjukhus, utav anledningen att det kommer vara helt nytt. Vi kommer få se och lära oss väldigt mycket nytt:
– leda ronden
– arteriell blodgas
– vara med på angiolab, elkonvertering m.m.
– lumbalpunktion på docka

TAGGA!

Ställ gärna frågor om VFU eller annat ni undrar över! Vad vill ni läsa mer av? 🙂