En bra läkare

Viktigt inlägg!

Tidigare skrev jag ett inlägg om vilka egenskaper som behövs för att vara en framgångsrik läkarstudent och vilka element som behövs för att klara en läkarutbildning. Det här inlägget kommer bygga vidare på det inlägget. Frågan jag ska försöka besvara är ännu en läsarfråga:

• Vad tror du kommer göra dig till en bra läkare? Vilka egenskaper tror du krävs?

Det här är också en superviktig fråga och jag känner att det pratas på tok för lite om det här på läkarprogrammet. Jag hade önskat en större träning i egenskaperna att bli en bra läkare än utbildning i medicinsk handläggning, diagnoser och behandlingar. Det är så klart viktigt att kunna sin medicin men den spelar ingen roll om inga patienter tycker det vi gör är bra. Det finnas så klart inga rätta svar på frågan eftersom alla individer och patienter är olika med olika krav och förväntningar. Det gör det också svårt för läkaren att veta vilka egenskaper som patienten värdesätter. Däremot tror jag att det finns några egenskaper som jag hade uppskattat som patient. Dessa är:

• En god lyssnare
  • Vilja förstå
  • Vilja väl
  • Tydlighet

Frågan som följer är om jag har dessa egenskaper? Jo, men delvis. (Läkar)konsten är någonstans att hitta balansen mellan dessa och situationsanpassa sitt sätt till varje patient. Dessutom vill jag hävda att man aldrig blir fullärd och det finns alltid aspekter i mötet att utveckla.

Men ska man inte också vara smart, kunnig, bildad och påläst? Jo, det är klart och visst måste man återigen kunna sin medicin.

Trevlig dag!

kistudentenoscar

Jag heter Oscar Berg och är 28 år och kommer från Östersund. Jag läser åttonde terminen på läkarprogrammet och här skriver jag om min vardag och hur det känns att bli doktor.