Min resa till tandhygienistprogrammet

Att välja program kan vara väldigt svårt. Jag minns hur vilse jag kände mig efter studenten. För mig var det inget självklart val att jag skulle läsa till tandhygienist på Karolinska Institutet, utan i början läste jag till jurist i Stockholm, men efter 1 termin märkte jag att juridik är inget jag brinner för.

År 2019 tog jag beslutet att tandhygienist är det jag vill bli. Jag kommer ihåg att jag satt i vardagsrummet med mamma och sa ”nu söker jag till tandhygienist”. Dock var jag fortfarande osäker om jag tagit rätt beslut. MEN ca 5 terminer senare kan jag ärligt säga att tandhygienist är det bästa beslutet jag någonsin tagit, och här har du varför.

Först av allt har Karolinska Institutet en studentklinik där man redan från termin 2 får ansvara över egna patienter. Vi har tandsköterskor som ansvarar över sterilen + fyller på med material. Sedan har vi en lärarkö där man skriver upp sig ifall man behöver hjälp av lärarna. Dessutom använder vi T4 vilket är samma system som används ute i t.ex. folktandvården. Helt enkelt, är man väl förberedd till det verkliga arbetslivet.

En annan orsak är också mångfalden. Det är så många olika studenter på Karolinska Institutet och alla har sin egna ”historier” om deras väg till just deras program. Tack vare KI, har jag träffat vänner för livet, och jag är säker på att du som läser detta också kommer göra det!