HLR utbildning

I och med att KI är ett medicinskt universitet så är det viktigt att alla som studerar någon gång får kunskapen om hur man utför HLR både med och utan hjärtstartare.

Denna kurs ges varje år för oss optikerstudenter och är obligatoriskt för alla. HLR är något som är extremt viktigt att veta hur det utförs även fast vi inte behöver kunna det i vårat yrke. Det kan hända att någon i din familj, en kollega, en patient eller en främling får ett hjärtstopp och det är viktigt att just du har kunskapen om hur man kan rädda ett liv. Anta aldrig att någon annan kan och ta ansvar själv.

I slutet av dagen så får du ett kort med dig där det står att du har kunskaperna att utföra HLR samt så kommer du bli registrerad i hjärt- och lungräddningsregistret.