5 anledningar till att jobba under studietiden #extrajobb

Välkomna till del 2 om extrajobb som vårdstuderande. I detta inlägg listar jag 5 anledningar till att extrajobba! Om du inte har läst de andra delarna i min serie om extrajobb hittar du dem här:

1. Erfarenhet

När du jobbar som undersköterska får du träffa många sjuka patienter. Du får en bild av sjukdomar du tidigare bara läst om. Precis som på praktik får du klinisk erfarenhet och kan utveckla ditt kliniska öga. Du kan hamna i knepiga situationer då du måste agera. Varje gång du hamnar i dessa situationer lär du dig mer och utvecklas så att du nästa gång kan hantera situationen ännu bättre. Undersköterskan är den som jobbar närmast patienten och ofta den första som upptäcker förändringar hos patienten.

2. Kunskap

Du lär dig om hur vården fungerar. Du lär dig hur dina framtida ordinationer ser ut i praktiken. Du lär dig mer om området du jobbar inom. Det är är upp till dig hur mycket du lär dig, man får en del gratis men ännu mer om du läser och kollar upp på internet eller frågar mycket. Jag har lärt mig väldigt mycket om bland annat olika sjukdomar och behandlingar som förekommit där jag jobbat. När jag jobbade på infektion (då covid avdelning) lärde jag mig efter mycket stress hur man ska förhålla sig till saturationen (syresättning i blodet) och mätaren, när man ska bli orolig och när man kan hålla sig lugn.

3. Extrapengar

Behöver denna ens förklaring? De flesta av oss tycker om nöjen såsom att resa, gå ut på middagar, köpa saker osv. Detta kostar oftast pengar och CSN flyger man inte långt med. Jag sparar så mycket jag kan och unnar mig det jag vill ha inom rimliga gränser. Det blir en frihet att ha lite mer pengar och minskar den ekonomiska stressen.

4. Det behövs!

Det råder personalbrist inom vården. Som undersköterska gör man ett viktigt arbete men tyvärr får denna yrkesgrupp inte tillräckligt med cred eller lön för det fantastiska, tuffa och livsviktiga arbetet de utför varje dag året runt!

5. Motivation och variation

När man är ute och jobbar på sjukhus möter man mycket annan vårdpersonal. Man får exempelvis en inblick i hur läkarna på din avdelning arbetar. När plugget känns tungt och man tappar motivationen kan det vara upplyftande att faktiskt se vad det är man jobbar mot och påminnas om att det faktiskt finns ett slut, även på en lång utbildning. Vidare är extrajobb ett ypperligt tillfälle att välja att jobba med något specialintresse eller en tänkbar framtida specialitet. Jag började jobba mycket på helger under pandemins andra våg. Då fanns det inte så mycket annat att göra med lediga tid pga restriktioner och det blev ett sätt att komma ut och träffa andra människor. Med detta sagt så kan det vara en skön paus från plugget att gå till jobbet.

Glöm inte att balansen är viktig. Precis som det finns fördelar med att jobba finns det även fördelar med att inte jobba. Ta inte på dig mer jobb än du orkar och se till att planera in tid för att hinna plugga och vara ledig.

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.