Tips inför PIL: begåvningstest och levnadsbeskrivning

Vad är PIL, förutom ett verktyg för bågskytte? En bra gissning är “prov- och intervjubaserat urval till läkarprogrammet”.

Det är alltså ett alternativt urval för antagning till läkarprogrammet på KI. Traditionellt brukar andel antagna delas relativt jämnt mellan högskoleprov, PIL och betygsgruppen. Just nu finns en tillfällig minskning av deltagare för alla steg av det alternativa urvalet.

Mycket av det du behöver veta om PIL kan du hitta här. Detta inlägg blir en sammanflätning av informationen från KI’s hemsida med tips baserat på min egna erfarenhet av första halvan av PIL processen.

Steg 1: Två anmälningar. För att söka till det alternativa urvalet gör man en anmälan till utbildningen samt en separat anmälan till det alternativa urvalet. Urvalet baseras på det högskoleprovsresultat du fick terminen innan. Det betyder att resultat från vårens högskoleprovet inte kommer vara giltigt förrän höstens PIL.

OBS: Anmälan till PIL för HT22 är fortfarande öppen! Sista anmälningsdagen är 30 mars. Läs igenom den länkade sidan noggrant och se till att inte missa detta datum om du är intresserad.

Det finns inte en fast gräns för antagning; det blir istället baserat på rangordning. Lite googlande visar att gränsen brukar hamna kring 1.4 poäng. Om du har ett tillräckligt högt resultat får du en kallelse, men alla kommer få ett mejl oavsett.

• Planera inför ett PIL försök; gör högskoleprovet terminen innan.
  • Sök till programmet. Även om dina poäng inte räcker till statistiskt skadar det aldrig att lämna in en ansökan. Det kommer inte påverka dina chanser i framtiden.

Steg 2: Ett skriftliga prov och en levnadsbeskrivning. Begåvningstestet går ut på PQA (del A1: Mental Agility Test) som sägs mäta andra aspekter än inlärd kunskap. Testet kan inkludera frågor om aritmetik, sannolikhet, förvrängda bilder och gåtor som mäter förmåga till logisk problemlösning. Ett exempel på hur en fråga kan vara uppbyggd:

”En grupp med 100 personer består av flera lärare och minst en student. Om du slumpmässigt väljer två personer från gruppen vet du med säkerhet att minst en av dem alltid är en lärare. Hur många lärare finns det i gruppen?”

Provet har 40 frågor och du har en timme på dig. Generella konsensus verkar vara att frågorna blir mer komplicerade och tidskrävande under häftets gång. Såhär var statistiken från den senaste kallelsen:

Efter provet får du skriva en levnadsbeskrivning. Denna kommer inte användas för att bedöma huruvida du går vidare till nästa steg, däremot är det ett underlag för intervjuerna. Det finns inga krav på exakt vad man ska skriva om men det är tänkt att du ska beskriva din motivering till att söka läkarprogrammet. Även här har du 1 timme till ditt förfogande.

• Bekanta dig med vad PQA testet går ut på. Gå igenom de exempelfrågorna du hittar på nätet.
  • Studera grundlig matematik. Det sägs ofta att det inte går att studera upp sitt resultat, jag skulle nog inte helt hålla med om detta. Visserligen kommer nivån av frågorna inte vara högre än de grundläggande behörigheterna, men det skadar inte att fräscha upp mattekunskaper. Det kommer underlätta uppsättningen av ekvationer inför uträkningarna och dessutom ge en snabbare beräkningstid.
  • Arbeta tidsplanerat. Det är viktigt att ha en god tidsplanering under provet. Konsensus bland provskrivare verkar vara att svårighetsgraden av frågorna ökar i häftet. Välj vad du vill lägga ner din energi på, och glöm inte klockan.

• Svara på alla frågor. Ingen fråga är mer värd än den andra. Du kommer inte heller få minuspoäng om du svarar fel.
  • Planera din levnadsbeskrivning i förväg. Du kan skriva en hel version hemma eller ha punktformer av vad du vill ta upp. Att ta sig till nästa steg må kännas som ett liv bortom horisonten men glöm inte att det är denna levnadsberättelse intervjuarna kommer utgå från. Det kan minska stressen att veta vad man ska skriva om i förväg, samt hjälpa att ha ett hum om vad man skrev inför intervjuerna.

Det går alltså att förbereda sig men dessa är detaljer i helheten. Sikta på att bekanta dig med provet istället för att ”studera inför” det. Det kan vara tröstande att slippa ännu en intensiv studieperiod. Mitt tips skulle vara att istället fokusera på att påverka faktorer som kan öka din bekvämlighet på provdagen. Att vara mentalt förberedd underlättade mycket för mig. Om du inte går vidare på första försöket så är det också okej. Du skulle inte vara den första som blev antagen efter fler än ett försök. Där det finns vilja finns det en väg.

Jag kommer om kort publicera ett inlägg med tips inför PIL intervjuerna. Vi ses där och lycka till!

Betul, läkarstudent

Hej! Jag går Termin 5 av det 6 åriga läkarprogrammet. Just nu lär vi oss om klinisk medicin. Hör gärna av dig vid frågor.