5 anledningar att välja kandidatprogrammet i Biomedicin

Nu är det dags att anmäla sig för universitet och högskolor, vilket kan vara både en spännande och skrämmande process där man kan känna sig ganska förvirrad och stressad. Vad ska man göra då? Jo, studentbloggen är här då för dig som undrar om hur det går till att plugga på universitetsnivå och ge en tydligare bild på olika program som finns på Karolinska Institutet.

Jag heter Ozzy (Özer) och går på termin 4 på kandidatprogrammet i biomedicin på KI. Och, det här är min första studentblogg där jag kommer berätta lite om kandidatprogrammet i biomedicin på Karolinska Institutet, men hur hamnade jag i biomedicin på KI då ? Here we go!!

För 4 år sen, tog jag studenten från gymnasiet och visste 100% att jag skulle vilja plugga någonting som var relaterat till båda medicin och forskning då jag älskade biologi och var ganska nyfiken om hur människokroppen verkligen funkade. Efter massor av sökningar och ”endless nights” under anmälningsperioden, hittade jag äntligen Kandidatprogrammet i Biomedicin på Karolinska Institutets webbsida där jag fick läsa om själva programmet, hur det var uppbyggts och vilka kurser ingick i programmet, vilket lät väldigt intressant och fick mig att inse att jag faktiskt ville ha ett drömyrke där jag kunde hjälpa människor, forska och ha en bred kunskap om människohälsan samtidigt. Så, här kommer de 5 anledningarna att varför du kan tänka söka kandidatprogrammet i Biomedicin på Karolinska Institutet;

1. Biomedicinprogrammet har en forskningsbaserad utbildning där hela utbildningen grundar sig på biomedicinska forskningen. Våra lärare är inte bara bra och aktiv utan de jobbar som forskare också! Varför ska det vara viktigt ? Jo, det innebär att allt man lär sig på föreläsningarna kommer från forskning som utförs på KI, vilket håller oss studenter uppdaterade med nya ytterligare kunskap och förbereder oss för framtidsstudierna. Förutom föreläsningarna, har vi jättemånga möjligheter att få inblick på forskningslivet. Exempelvis, kan man söka för ”forskningsintroducerande kurser” som hålls under sommaren där man får utföra en liten forskningsprojekt i ett labb och presentera resultaten i slutet av sommaren; dessutom kan man antingen söka CSN lån/bidrag eller få en liten summa från KI också!
  2. Biomedicinprogrammet ges helt på engelska vilket kan låta utmanande och skrämmande för de flesta, men man vänjer sig ganska snabbt vid att plugga på engelska eftersom alla kursböcker, laborationövningar, tentor och föreläsningar ges på engelska, så att man har ganska många möjligheter att öva på sina engelska kunskaper i utbildningen 🙂
  3. Biomedicinprogrammet är ett internationellt program där både svensktalande och internationella studenter är välkomna att söka. Att plugga i en internationell miljö är ganska roligt och fascinerande då biomedicinprogrammet är det enda kandidatprogram på KI som ges på engelska, vilket innebär att man har bästa chansen att lära känna olika kulturer och vara kompisar med utländska studenter utan att behöva åka utomlands.
  4. Biomedicinutbildningen ger dig en avancerad och bred kunskap om människohälsan, vilket möjliggör att man har så många vägar att välja efter utbildningen; man behöver inte vara orolig över att man ska behöva jobba inom ett yrke i framtiden. De flesta antingen fortsätter läsa magisterutbildningar i olika områden och ha en karriär inom akademin, eller jobbar inom industrin och olika företag som forskare. Dessutom har man också ganska mycket tid att tänka på vad man verkligen vill jobba inom under utbildningen 🙂
  5. Biomedicinprogrammet är en del av Biomedicinska utbildningssektionen (BUS), som är en av de stora studentsektionerna på KI som ansvarar för den biomedicinska utbildningen i 5 olika program bland annat kandidatprogrammet i biomedicin, Masterprogrammet i biomedicin, Masterprogrammet i toxikologi, Magisterprogrammet i nutritionsvetenskap, Masterprogrammet i Biomedicin och Masterprogrammet i molekylära tekniker inom livsvetenskaperna. Okej, men vad betyder det då ? Jo, att ha kontakt med BUS möjliggör att vi får träffa och skapa kontakt med andra studenter på KI som pluggar inom samma eller liknande område, vilket både kan berika studentlivet och hjälpa en ifall man exempelvis undrar om vilket masterprogram ser passande och intressant ut för framtidsstudier.

Hoppas jag kunde ge er en bra inblick och sammanfattning på varför du skulle tänka plugga till biomedicinare här på KI 🙂

Har du funderingar om studentlivet på KI eller om kandidateprogrammet i Biomedicin ? Fråga gärna i kontakformulären under ”Fråga oss” eller kika in på programmets webbsida https://utbildning.ki.se/program/1bi17-kandidatprogrammet-i-biomedicin där du kan få mer information och läsa min intervju 🙂

Hoppas ses vi i hösten på KI, lycka till!