Studera med barn – del 2. Hur är det som mamma?

En fortsättning på min serie (från förra året) om hur det är att studera när man väntar, får eller har barn.

Intro

Sist jag skrev om detta ämne var det flera som hörde av sig och frågade om jag kunde ta upp detta från ett kvinnligt perspektiv. Nu har jag fått möjligheten att intervjua Therese som startade i min klass i höstas, till termin 4, efter att hon varit mammaledig i nästan 1 år. Innan Therese började på utbildningen var hon verksam som PT , kostrådgivare och även hunnit med en karriär som frisör.

Intervju

Några saker som Therese lyfte under vår intervju:

* Sänk prestationskraven – Ambitionen kan vara hög men ibland får man fundera över vad man ”har råd att missa”, vad en kan göra senare eller tom. ”lite slarvigare” än vad man brukar och detta är så svårt! Jag övar varje dag med acceptans att jag inte har den tiden jag upplever att jag hade behövt.

* Var snäll mot dig själv – både vad gäller studier och i föräldrarskapet, öva på att acceptera det som är, du försöker antagligen ditt bästa!

* Lita på processen. Man kommer inte ha tid för att lära sig allt nu (när man har familj) på en gång! Lite på att du kommer lära dig det som du behöver kunna just nu och resten kommer komma sen!

* Försök planera och fokusera – sätt av tid till skolarbete och tid till familjen. Och se till att du gör studierna på avsatt ”studeitid”, oavsett om du har lust eller inte.

Utdrag

– Vad är det bästa med att studera och vara förälder?

– ”Nu låter jag lite cheesy kanske, men det är utvecklande att ha barn och man upptäcker så många sidor av sig själv. Och jag tänker att det finns mycket som man lär sig i föräldraskapet som man kommer ha nytta av i detta yrke, tex förståelse för andras beteende och känslor och om sina egna beteenden och känslor.
Man blir kanske lite mindre självcentrerad och mer tidseffektivt. Nu får jag öva mig på att vara fokuserad på det jag har framför mig eftersom jag har något annat, som är viktigare, saker sätts i relation då.”

Har du fler frågor om föräldralivet och studier? Skriv en kommentar eller använd funktionen ”Fråga oss!”. Du kan också hitta mig på KIs instagram varje måndag!

/Anton, fysioterapeutstudent