Ny studentblogg för sjuksköterskeprogrammet!

Hej student, varmt välkommen till KI!

Johanna Abrahamsson heter jag, 26 år gammal. Jag läser just nu fjärde terminen på sjuksköterskeprogrammet. Varmt välkommen till min blogg! Jag ska göra mitt bästa för att inspirera till ett gott studentliv på KI. Tro mig, utbildning är allt annat än lätt men samtidigt oerhört givande. Det är alltid värt det så länge som det känns rätt för dig. Du kommer bland annat att växa som människa, lära dig att hantera livet bättre och njuta mer!

Som sjuksköterskestudent är huvudämnena hälsa och omvårdnad trots att vi även läser en del medicin, psykologi, samhällsvetenskap med mera. Mina blogginlägg kommer därför att syfta till att inspirera dig som student (och även mig själv) till att hantera studentlivet på ett sätt som får oss att må så bra som möjligt! Kanske lyckas jag, kanske inte. Men jag kommer att göra flera tappra försök! Jag kommer att skriva om ämnen som kan kännas lätta, men även skildra andra lite tyngre ämnen. Poängen är inte att jag ska måla upp en så skönlitterär bild av KI som möjligt- inte heller att jag ska agera någon sorts ”lärare” i syfte att lära ut det bästa sättet att studera- utan här på bloggen kommer du att få ta del av sjuksköterskeprogrammet utifrån mitt perspektiv, det vill säga mina tankar, känslor, framgångar, motgångar och allt annat som hör studentlivet och studierna till.

Den här bloggen riktar sig främst till dig som är intresserad av en lite mer personlig och berättande bild av studentlivet och inte så faktabaserad och matnyttig bild. Gillar du att läsa? Bra, då har du kommit helt rätt!

Till alla er som nyligen blivit antagna till programmet vill jag bara hälsa stort Grattis! Ni har hela livet i era händer och kommer att kunna göra (nästan) precis vad som helst efter er utbildning. Stort lycka till så hoppas jag vi syns här! Har ni några frågor når ni mig under ”Fråga oss!” nedan. Vi ses!

/Johanna

Johanna sjuksköterskestudent

Jag läser termin 5 på sjuksköterskeprogrammet och är som mest intresserad av hälsa och sjukvård ur ett globalt perspektiv. När jag var liten var min största dröm att få åka någonstans inom Centralafrika och upptäcka den naturrika regnskogen. Nu, 20 år senare är jag påväg att ta mitt första kliv utanför Europa och till Uganda med KI's hjälp och min dröm har (nästan) gått i uppfyllelse. Jag är väldigt intresserad av utbildning och undervisning så har du några som helst frågor om sjuksköterskeutbildningen eller studentlivet på KI är det bara att skriva till mig. Vi hörs!