7 tips inför terminsstart

Välkomna till en ny termin på KI! Och hoppas att ni har haft en bra sommar. Här kommer några snabba tips för terminsstarten och början av terminen..

1. Registrera dig på ladok!!

Detta är det viktigaste, men ändå så lätt att glömma. Som tur var brukar det alltid finnas någon vänligen själ som påminner alla studentkollegor i facebookgruppen.

2. Gå med i Facebook-grupper

Sök på ditt program och terminen du startade (ex ”läkarprogrammet HT22”). Finns även grupper för KI läkarstudenter, KI studenter och Köp och sälj för KI studenter (där du kan hitta begagnad kurslitteratur).

3. Se över terminen och ditt schema

För att få en överblick över hur terminen ser ut, när du har examinationer och om du kanske har någon lucka.

4. Planera dina studier

Gör ett ungefärligt schema på hur mycket du tänker plugga och när. Då har du en plan för att klara dina studier och kan planera in andra aktiviteter utan att de kommer i vägen.

5. Uppgradera dina hjälpmedel

Perfekt tillfälle att köpa en ny dator, padda, en skön stol för plugget eller fina block och pennor. Det du behöver som gör plugget bekvämare eller roligare. Även om en del av detta kan vara väldigt dyrt så är det en lyx som kan vara värt det. För inte så länge sedan köpte jag en ny stationär dator med en stor skärm, det gjorde mirakel både för pluggandet men också för min rygg. Hellre att plånboken svider lite än ryggen! Se Antons tidigare inlägg om ergonomi och studie-ergonomi.

6. Ladda ner schemat från timeedit.

De flesta kurser på KI använder timeedit för sina scheman. Där går det lätt att lägga till hela schemat för terminen i mobilen (både iOS och Android)

7. Börja plugga tidigt och ta kontroll över terminen.

Se till att du är i fas eller lite före, under hela terminen. Detta minskar stress, framför allt när tentan börjar närma sig. Läs mer om strukturerat tentaplugg från termisstart här.

Glöm inte att ha kul, passa på att lära känna några nya kursare och ge dig själv en klapp på axeln för att du tagit dig ända hit i dina studier!

Kira, läkarstudent

Välkommen till studentbloggen! Jag heter Kira, är 24 år och går termin 10 på det 5,5-åriga (gamla) läkarprogrammet. Den här terminen är den näst sista för mig och vi läser pediatrik samt gynekologi/obstetrik, vilket är passande kurser då jag själv balanserar livet som läkarstudent och nybliven förälder.