Introduktion till BUS (Biomedicinska utbildningssektionen): Vad är BUS ?

Biomedicinska utbildningssektionen eller BUS är en sektion under Medicinska Föreningen (MF) som omfattar olika program, båda på grundnivå och masternivå, på Karolinska Institutet såsom;

• Kandidatprogrammet i Biomedicin
  • Masterprogrammet i Biomedicin
  • Masterprogrammet i Toxikologi
  • Masterprogrammet i Molekylära tekniker inom livs­vetenskaperna
  • Masterprogrammet i Nutritionsvetenskap

Vad gör BUS egentligen ?

BUS är dedikerad samt har huvudsakliga rollen om att säkerställa utbildningen i olika program utförs på ett bra och pedagogiskt sätt där alla studenter känner sig nöjda och uppskattade. Detta nås genom att;

• BUS har regelbundet koll på vad som sker i utbildningen, exempelvis ifall det finns något problem som kan uppstå på föreläsningarna, och eventuellt diskutera de olika ärende som rör studenter, studenthälsa och utbildningen. Detta görs via ”class-representatives” som regelbundet ger feedback och delar en rapport med de andra medlemmar I BUS varje månad.
  • BUS överför dessa problem vidare till högre och mer ansvariga positionerna inom MF, varpå chair-personen av BUS samlar de där olika problem och tankarna för att sedan diskutera med olika sektioner inom MF.
  • BUS organiserar olika sociala evenemang såsom helger i Solvik och Biobollen för att skapa en social sammanhang mellan olika program, vilket fungerar som en bro där studenter i olika program får möjligheten att träffa andra studenter.

Vad finns det för olika positioner inom BUS ?

BUS brukar öppna anmälan för olika rollerna där alla studenter som går på en av de ovanstående program kan anmäla sig för. Anmälan öppnas runt september-oktober varje läsår med följande positionera;

• Chairperson
  • Vice-Chairperson
  • Secretary
  • Treasurer