Ny Student på Bloggen – Psykologprogrammet

Har du precis tagit studenten? Har du jobbat eller rest i några år? Har du studerat på universitet innan, eller gör det fortfarande? Och undrar om hur det är att studera psykologi på Karolinska Institutet? Då har du hittat rätt!

Vilken väg du än har tagit är du varmt välkommen till min blogg som psykologstudent!

Det ät väldigt mycket som är nytt när man inte har studerat på universitet innan. Jag är också ny student och kan därmed relatera till 100%. Livet som student kan anses vara ett mysterium. Här på studentbloggen kommer jag därför försöka lösa detta mysterium för er genom att bidra med en så realistisk inblick på psykologprogrammet och studentlivet som möjligt. Jag kommer skriva bland annat om de olika utmaningarna en student möter i sin vardag, om hur en vanlig dag kan se ut som psykologstudent, om hur man hittar vänner osv. Jag kommer dessutom ge er studietips som har hjälpt mig få framgångsrika resultat.

Vem är jag ni kanske undrar? Mitt namn är Daniela och jag är 21 år gammal. Mitt favoritämne har alltid varit matte och biologi men jag hamnade trots allt på psykologprogrammet!

På gymnasiet läste jag naturvetenskapsprogrammet med inriktning naturvetenskap. På den tiden trodde jag att min dröm var att bli läkare även om jag visste djupt i mitt hjärta att läkare yrket inte var något för mig. Jag var dock säker på en sak, att jag ville bidra till människans välmående. Med tiden började jag visa ett intresse för det mänskliga psyket. Jag blev nyfiken på mänskligt beteende och frågor såsom varför vi människor tänker, känner och beter oss som vi gör. Frågan om varför vi beter oss som vi gör växte allt mer med tiden. Jag var en 19 årig tjej som var intresserad av både de biologiska men också de psykologiska aspekterna i människans välmående. Utbildningen som kombinerade dessa två var psykologprogrammet på Karolinska Institutet.

Idag läser jag T4 på psykologprogrammet på Karolinska Institutet. En gedigen utbildning med flertal karriärmöjligheter, men framför allt en utbildning som kändes och fortfarande känns rätt för mig!

Om du skulle vilja veta lite mer om mig kan du trycka på ” Vi som bloggar” .

Återigen, varmt välkommen till min blogg! Tveka inte att kontakta mig om du är nyfiken på psykologprogrammet och studentlivet på Karolinska Institutet. Jag svarar så snabbt jag kan!

Hoppas vi ses här på bloggen!

Ha det bäst framtida student 🙂

/Daniela

Daniela, psykologstudent

Frågan om varför vi beter oss som vi gör växte allt mer med tiden och enda möjligheten att få svar på mina frågor var att studera psykologi! På bloggen kommer jag göra mitt bästa att inspirera er framtida studenter att aldrig ge upp era drömmar. Utöver detta kommer jag bidra med en inblick i psykologprogrammet och studentlivet på KI.