3 ANLEDNINGAR ATT INTE BLI PSYKOLOG

Det är viktigt att notera att psykologi kan vara ett givande och tillfredsställande område att studera och arbeta i. Men här är några möjliga anledningar till varför någon kan välja att inte studera psykologi:

1. Det kan vara känslomässigt utmanande

Att studera psykologi innebär ofta att lära sig om och diskutera svåra ämnen, som psykisk ohälsa, trauma och sociala frågor. Att hantera människors känslomässiga och mentala hälsoproblem kan vara svårt och känslomässigt belastande. Detta kanske inte passar alla.

2. Det kan vara tidskrävande

Psykologprogrammet i Sverige är en 5 års utbildning och en praktisk tjänstgöring (PTP) som pågår i ett år. En lång utbildning som kan kräva mycket tid och ansträngning att genomföra. Detta kanske inte är genomförbart för de med andra åtaganden eller de som föredrar ett mer flexibelt schema.

3. Det kanske inte är lika respekterat som andra områden

Vissa människor kan känna att psykologi inte är lika respekterad eller prestigefylld som andra områden, som medicin eller ingenjörsvetenskap. Det är dock viktigt att komma ihåg att psykologi är ett legitimt studieområde som bygger på vetenskapliga principer.

Ni kan även titta på mitt andra inlägg om 3 anledningar till att bli psykolog.

Tveka inte att kontakta mig om ni har funderingar om psykologprogrammet eller studentlivet.

God jul och gott nytt år!

/Daniela

Daniela, psykologstudent

Frågan om varför vi beter oss som vi gör växte allt mer med tiden och enda möjligheten att få svar på mina frågor var att studera psykologi! På bloggen kommer jag göra mitt bästa att inspirera er framtida studenter att aldrig ge upp era drömmar. Utöver detta kommer jag bidra med en inblick i psykologprogrammet och studentlivet på KI.