Patientfall del 2: Sjuksköterskans roll

Hej,
Dag 2 är här och det är dags att följa sjuksköterskans roll i kontakten med Birgit. Här kommer lite inspiration av vad en sjuksköterska kan göra för att förbättra Birgits hälsa. Notera att det är många olika situationer som sjuksköterskan möter Birgit i. Sjuksköterska är alltså ett brett yrke som presenteras i många olika skeden, både akuta skeden (akut-, ambulansvård), operativa skeden (anestesi/kirurgi) samt före/efter operation (vårdavdelning) för att nämna några. Nedan ser du en länk till patientfallet som ligger till grund för sjuksköterskans agerande.

Fallet är fiktivt och har alltså inte inträffat på riktigt

Sjuksköterskans jobb i ambulansen
Ambulanssjuksköterskan som träffar på Birgit gör en snabb undersökning av henne (ser till att hon har fria luftvägar, att hon kan andas själv och inte har någon stor blödning, nack-/skallfraktur eller annat som kan vara direkt livshotande för Birgit) så att hon kan lyfta upp Birgit på en bår utan att skada henne. Tillsammans med ambulanssjukvårdare lyfter de Birgit in i ambulansen och ser till att hon håller sig varm. Ambulanssjuksköterskan ger henne en även smärtlindrande spruta. När Ambulansen sedan anländer till akuten så rapporterar ambulanssjuksköterskan över till akutsjuksköterskan att Birgit ramlat, att hon fått mediciner och behöver röntgas.

Sjuksköterskans jobb på akuten
Akutsjuksköterskan rullar in Birgit på akuten och prioriterar Birgit enligt triagering. Hon skriver in Birgit och ställer viktiga frågor om hennes mående så att sjukvården vet hur de ska ta hand om henne. Hon ser till att Birgit får en infart och att blodprover tas innan hon går därifrån.

Efter en stunds väntan blir det dags för Birgit att träffa en akutläkare som bedömer att Birgit måste röntgas. En röntgen genomförs som visar misstanke om höftfraktur på höger sida. Birgit planeras opereras akut och får komma direkt till ortopedavdelning för inläggning. På ortopedavdelningen möts hon av en Kirurgisjuksköterska. Akutsjuksköterskan som transporterat Birgit till Ortopeden berättar för Kirurgisjuksköterskan att Birgit inkommit till akuten med ambulans efter att hon ramlat, att hon genomfört en akutröntgen och att det visat misstanke om fraktur på höger sida. Hon berättar även att Birgit står på mediciner och att hon planeras att opereras inom några timmar.

Sjuksköterskans jobb på vårdavdelning (före operation)
Kirurgisjuksköterskan kör Birgit vidare till sitt rum på Ortopedavdelningen där hon ska bo under vårdförloppet. Hon välkomnar Birgit och ser till att hon gör sig hemmastadd på rummet. Sedan går hon iväg för att prata med läkaren gällande Birgits planering. Hon får tag på en Underläkare som precis informerats om att Birgit ska opereras genom att få en höftprotes insatt. Operationen planeras ta ett par timmar. Innan Kirurgisjuksköterskan går för att träffa Birgit så läser hon noggrant på för att förbereda vad hon ska säga till henne. Sedan går hon in till Birgit och informerar henne om operationen och svarar på Birgits frågor. En undersköterska hjälper Birgit med förberedelser, kontroller, provtagningar och dusch inför att Birgit rullas ner till operationsmottagningen.

Sjuksköterskans jobb innan operation
När Birgit rullas in på operationsmottagningen så mottas hon av en Anestesisjuksköterska. Kirurgisjuksköterskan rapporterar över till Anestesisjuksköterskan och berättar hur Birgit mår sedan fallet, hennes sjukdomsbakgrund, värden, mediciner, allergier och annat som kan påverka operationsförloppet. Anestesisjuksköterskan rullar in Birgit på salen och ansvarig Kirurg presenterar sig för Birgit. Anestesisjuksköterskan utför sedan de sista förberedelserna inför operationen och ger sedan Birgit bedövning.

Sjuksköterskans jobb på vårdavdelning (efter operation)
När Birgit vaknar upp är operationen klar. Hon får träffa Kirurgen igen som säger att operationen gått bra. Anestesisjuksköterskan tar hand om Birgit, lägger på henne en värmefilt så att hon håller sig varm, ger henne vatten och ser till att hon får återhämta sig. Efter ett par timmar ringer hon tillbaka till Ortopeden och Kirurgisjuksköterskan kommer tillbaka för att hämta Birgit tillbaka till avdelningen. Sedan ser Kirurgisjuksköterskan till att Birgit får det stöd hon behöver för att komma tillbaka till sin vardag och på sikt skrivas ut från avdelningen. Birgit stannar på Ortopeden i ett par veckor innan hon är redo att skrivas ut till Rehab för att börja gångträna igen!

Johanna sjuksköterskestudent

Jag läser termin 5 på sjuksköterskeprogrammet och är som mest intresserad av hälsa och sjukvård ur ett globalt perspektiv. När jag var liten var min största dröm att få åka någonstans inom Centralafrika och upptäcka den naturrika regnskogen. Nu, 20 år senare är jag påväg att ta mitt första kliv utanför Europa och till Uganda med KI's hjälp och min dröm har (nästan) gått i uppfyllelse. Jag är väldigt intresserad av utbildning och undervisning så har du några som helst frågor om sjuksköterskeutbildningen eller studentlivet på KI är det bara att skriva till mig. Vi hörs!