5 tips inför sommaren

Snart, snart är det sommarlov.. Jag känner doften av blommor och matthet, men vad ska man göra med all nyfunnen fritid?

Vårtermin 2023 närmar sitt officiella slut. Parallelt pågår PIL intervjuer och studenter räknar ner till antagningsbeskeden i juli.

För de som studerar på ett universitetsprogram, kanske läkarprogrammet, kommer fritiden snart öka med flera hundra procent. Under terminens gång har man lediga dagar då och då men det händer ofta att jag inte använder de till fullo.

5 tips inför sommaren

• Sommarforskarskolan

KI:s sommarforskarskola är populär bland forskningsintresserade studenter då det är en bra introduktion till forskningsvärlden. Denna kurs vänder sig till studenter på KI som studerat minst 30 hp och går på ett grundutbildningsprogram. Sommarforskarskolan ges på engelska och pågår i sju veckor, juni till augusti. Det innefattar heltidsstudier och möjligheten att utföra ett forskningsprojekt under handledning.

Sommarforskarskolan är ett bra val för dig som vill pröva på något nytt under sommarstarten, samt ett tillfälle att interagera med studenter från andra program. Man hinner dessutom med lite ”sommarlov” innan utbildningen kickar igång igen.

• Sommarkurser och utbyten

Karolinska Institutet är partner med ett flertal universitet och håller i utbytesstudier under utbildningens gång. I det gamla läkarprogrammet kunde man åka på utbyten under termin 6, 7, 9, 10 och 11. Möjligheter kommer också erbjudas i det nya. Vissa väljer att skriva sitt examensarbete utomlands och då kan även termin 8 spenderas utanför Sverige. Om du däremot föredrar att stanna kvar på hemmaplan under utbildningens gång kan man vända sig till olika organisationer som IFMSA för utbyten under sommaren. Detta kan då vara klinikutbyten eller forskningsutbyten!

Under sommaren erbjuder partneruniversitet och andra samarbeten sommarkurser. Dessa kan handla om allt från hälsa till litteratur och ligger listade på KI:s hemsida. Det kan ju vara ett bra tillfälle att utmana sig själv och skapa nya minnen utomlands.

• Extrajobb

Fr.o.m. juli detta år är undersköterska en skyddad yrkestitel. Detta förändrar landskapet för extrajobb inom vården. Tidigare har både läkarstudenter och sjuksköterskestudenter, utan utbildning inom Vård och Omsorg, kunnat anställas som undersköterskor efter en viss termin. Det är oklart hur detta kommer spelas ut men sannolikt återstår jobbluckorna och titlarna förändras.

Några av mina kursare söker jobb som koordinator, avdelningsassistent, läkarassistent och vårdbiträde. Det finns alltså mycket man kan jobba med inom vården och sommaren är ett bra tillfälle att ta det klivet, samtidigt som man samlar ihop lite pengar. Vår kära studentbloggare Kira skrev en serie inlägg om just extrajobb inom vården ett tag sedan. Jag länkar dessa här.

• Slappna av!

En viktig poäng att ta upp i det hela är att lovet också existerar som en paus. Det är fullt läge att ta en väl förtjänt semester och att fylla tiden med annat kul. Ibland är det bästa att inte ha några planer och då får det vara så.

Vissa perioder är stressigare än andra och man behöver verkligen rätt verktyg för att handskas med de. Karolinska Institutet har studenthälsan som stöd. De erbjuder bl.a. individuella samtal, rådgivning och lunchwebbinarier. Om du har svårt att slappna av under lovet kan det vara en bra idé att ta en titt på denna sida. Det är verkligen en värdefull resurs!

• Repetera?

Lite som en fotnot och kontradiktion till tidigare punkt kan sommaren vara ett tillfälle att repetera kursmaterial, alternativt förbereda smått inför nästa kurs. Jag har alltid ambitionen att göra detta, men om det blir av är en annan fråga..

Oavsett hur det blir så önskar jag er alla en härlig sommar!

På återseende..

Betul, läkarstudent

Hej! Jag går Termin 5 av det 6 åriga läkarprogrammet. Just nu lär vi oss om klinisk medicin. Hör gärna av dig vid frågor.