Spara pengar som KI student

Hej!

Jag skrev nyligen om hur man kan tjäna pengar som KI student och tänkte att det vore passande att följa upp detta med ett inlägg om att spara pengar. De är nog lite av de vi själva redan vet men gärna blir påminda om.

8 spartips för studenter

• Gym!

Både Campus Solna och Flemingsberg har kostnadsfria gym för studenter. I Solna har vi ytor för volleyboll, badminton, basket samt utomhus tennisbanor. Dessa kan man boka via appen Wondr, som också används för anmälan till olika friskvårdsaktiviteter. Det är en god möjlighet att få in aktivitet i vardagen utan att betala för ett gym medlemskap.

• Studenthälsan!

Som KI student kan du vända dig till studenthälsan för råd och stöd. De inkluderar allt från rådgivning via telefon till gruppaktiviteter om stresshantering. Det är också kostnadsfritt, vilket är en aspekt man ofta tänker på som student även om mentala hälsan är viktig.

• Kurslitteratur!

Min största rekommendation vad gäller kurslitteratur är att inte förhasta sig med köpen, utan låna dem på KI:s bibliotek (kib) i Flemingsberg eller Solna. Det finns ofta daglån att tillgå för att slå upp något.

Om du ändå vill köpa boken så finns det ofta omhändertagna begagnade kopior på nätet. Du kan ex. besöka köp och sälj grupper för KI studenter eller ta kontakt med överkursare.

• Kaffe!

Kaffe är något jag lätt kan spendera för mycket pengar på. En liten summa om dagen blir däremot mycket i slutet av månaden. Då kan man ha med sig en termos hemifrån, alt. använda vattenkokarna på campus. Jag har iallafall lyckats hitta en i Scheele köket på Campus Solna, i Novum på Campus Flemingsberg och vid mikrostationen i ANA 23.

Senare på läkarprogrammet har man tillgång till studentutrymmen i sjukhusen. Där kan man ofta unna sig kaffe, te eller varm choklad.

• Matlåda!

Av någon anledning verkar tillgången till mikro och uppvärmning av mat vara något man tänker på innan man besökt våra campus. Vad man märker är nog att de finns en hel del på plats. Matlådor är alltid ett bra sätt att spara pengar.

• Önskelista!

Som sjuksköterske- och läkarstudent har jag haft behov av olika inköp inför praktiska moment. Under sjuksköterskeprogrammet behövde vi bl.a. skaffa egna personalkläder inför KTC (kliniskt träningscentrum). Som läkarstudent har jag behövt ett stetoskop, en pennlampa och reflexhammare. Det har även varit skönt att ha med en namnskylt. Om du vet att du kommer vara i behov av något kan de vara värt att ha med de i dina önskelistor inför jul eller födelsedagar!

• MF!

Medicinska föreningen är Karolinska Institutets studentkår. Under terminens gång ordnar grupper som Programutskottet, Idrottsutskottet och spexet olika aktiviteter. Som MF medlem får man rabatt på biljetter men även andra förmåner.

• Studentrabatt!

Apropå rabatt, glöm inte att fråga om studentrabatten. Många restauranger, butiker och hemsidor erbjuder detta. Det är inte konstigt att fråga, och oftare än du tror säger dem ja.

Nu avslutar jag snacket om ekonomin och ser fram emot en trevlig julstämning. Glöm inte att unna dig några semlor och lussebullar. Om de smakar gott räknas de inte, eller hur?

Vi ses!

Betul, läkarstudent

Hej! Jag går Termin 5 av det 6 åriga läkarprogrammet. Just nu lär vi oss om klinisk medicin. Hör gärna av dig vid frågor.