Stresshantering under tentaperioden

Hej på dig!

Så fint att du har hittat hit! Medan vi närmar oss julen och slutet av detta år, står jag inför en intensiv period som jag gärna delar med er. För de flesta stundenter innebär ofta en sista ansträgning med olika examinationsformer bla projektarbeten, tentor och inlämningsuppgifter. Under de kommande två veckor så har jag ett projektarbete inom psykoakustik i kursen Tal och ljud-produktion och perception, och en tenta inom akustisk perception som är några dagar innan jul. Jag vet själv att det kan kännas som en tufft, intessiv och stressigt studieperiod. Det kan faktisk vara en utmaning att balansera tiden och stressen från studierna.

Men oroa dig inte, du är inte ensam! Jag vill gärna dela med dig mina stratergier för stresshantering under tentaperioden.

Strukturera din studieplan

Under intensiva perioder så börjar jag alltid med att göra ett strukturad studieplan. Först och främst jag tar mig tid med att noggrant markera och indentifiera specifika momoment från kursens lärandemål. Efter jag har gjort detta, jag fortsätter med att korrektur lässa alla förelsningsmaterial och sedan dela de i mindre delar.

Frågeställa föreläsningsmaterialet

”Trust the processes” under tiden som jag går igenom föreläsningsmaterialen jag brukar frågeställa vartenda bild bla Vad är syftet? Hur är det här ämnet kopplat till tidigare föreläsning/ kurs? Vad har jag för nytta av den här informationen? Att frågeställa föreläsningsmaterialet hjälper mig att ha ett grundläggande förståelse och underlättar lärandeprocessen.

Gamla tentor

Sedan går jag igenom gamla tentor och tittar bla på vilka typer av frågor förrekommer, om det finns mer än en tenta då brukar jag jämföra de. Jag anser att syftet med gamla tentor är att förstå koncepten bakom frågorna istället för att bara memorera svaren. Jag rekomenderar inte att man endast pluggar på gamla tentor, däremot att man kompletterar med sina anteckningar som togs under föreläsningen och efteråt, läroböcker, föreläsningsmaterial och eventuellt andra relevanta resurser.

Skafa rätt utrusning

Att skafa rätt utrustning och material kan verkligen underlätta lärandeprocessen. Under första terminen på audionomprogrammet behövde vi lära oss örats anatomi och funktion och där fick jag ideen att utbildning och konst hänger ihop egentligen och med det köpte en lagom stor whiteboardstavla som jag använder än idag inför varje examination. Dessutom har jag tyvärr, väldigt svårt att följa en planeringskalender och då passar whiteboardstavlan perfekt för att skriva på viktiga datum och deadlines. Andra viktiga tillbehör som jag är säker att de flesta har nytta av är post-it-lappar och markeringspennor. Utöver whiteboardstavlan så älskar jag att rita allt jag lär mig från föreläsningen på ett A4 vitt papper. Tro mig att konst verkligen är ett väldigt bra metod att minas saker och ting under längre tid.

Köp snacks som du gillar!

Under tentaperioden jag brukar unna mig med något som jag tycker är gott. Jag brukar köpa till exempel dadlar, cashewnötter, riskakor, torkad frukt och självklart choklad. Drinkar kan vara kaffe, Nocco, varmchoklad eller smoothies.

Viktig med pauser!

Det finns så många bra appar/metoder som hjälper dig att ta korta pauser bla pomodoro. Ärligt talat jag använde faktiskt mer den metoden under gymnasietiden. Nu på universitet oftast brukar jag anpassa pauser efter mina egna studieprefenser och behov. Att vara konsenvent och ha balans mellan intensivt arbete och återhämtning är nyckeln.

Hoppas att mina strategier hjälper dig! Tvecka inte att höra av dig om du undrar över något.

Ta hand om er!