5 Tips att Hålla Motivationen Hög på Sista Tentan för Året

Hej alla fina studenter! Jullovet närmar sig, men först måste vi ta oss igenom de sista inlämnings uppgifterna och den sista tentan för året! Jag förstår att många av oss känner sig trötta, lite utmattade, och kanske har tappat motivationen. Men idag vill jag dela några tips som förhoppningsvis kommer hjälpa oss alla att hålla motivationen och energin på topp inför den kommande veckan. Vi kommer att göra det här tillsammans! 💪📚

1. Skapa En Tydlig Plan

Börja med att skapa en tydlig plan för studierna inför din tenta eller inlämnings uppgift.

Så här brukar jag lägga upp mitt plugg inför mina tentor:

Jag försöker alltid svara på instuderingsfrågorna direkt efter föreläsningen eftersom jag känner att det hjälper mig att förstå ämnet bättre. Men ibland går det inte som jag planerat, så då försöker jag göra det i slutet av varje vecka för att undvika stress de sista dagarna innan tentan. Jag brukar också ge varje föreläsning ett nummer. Inför den här tentan har jag till exempel 16 st ”kapitel” att plugga. Då brukar jag planera ungefär hur många dagar innan tentan jag behöver börja plugga för att hinna med alla 16 ”kapitel”. Jag lägger också in två dagar för repetition och en dag för att göra gamla tentor. Så det är ungefär så här min veckoplanering brukar se ut.

Den här gången har jag bara en vecka på mig att förbereda mig inför tentan, som är nästa måndag. Så det jag tänker göra är att plugga tre kapitel varje dag från måndag till fredag. Sen planerar jag att använda helgen för att repetera ämnena och gå igenom gamla tentor! 😊

2. Sätt upp realistiska mål

När du strukturerar dina studier inför din tenta vill jag att du även ser till att sätta upp realistiska och mätbara mål för varje studiepass. Lägg inte för mycket press på dina axlar eftersom det bara kommer att leda till att du blir ännu mer stressad och omotiverad. Medan genom att uppnå små delmål kommer du känna att du gör framsteg, vilket i sin tur kommer öka motivationen och på så sätt kommer det ge dig mer energi att fortsätta plugga. Så ta det lugnt och fokusera på att nå små steg i taget för att hålla motivationen vid liv!

3. Variera Studietekniker

Min tredje tips är att variera dina studietekniker för att hålla det intressant. Du kan exempelvis börja med att svara på instuderingsfrågorna genom att läsa kursboken och gå igenom föreläsningar. Sedan kan du även skapa quizlets för att testa dig själv och repetera materialet. En annan tips är att boka ett grupprum på KI och försök svara på insugningsfrågorna genom att använda dig av whiteboard; ställ dig själv en av instuderingsfrågorna, gå upp till whiteboarden skriv ner stödord och låtsats som att du försöker lära ett litet barn om ditt ämne. (Whiteboardpennor finns att låna på biblioteket).

När du har gått igenom instuderingsfrågorna några gånger själv och du har fått en någorlunda bra idé, skapa en lista med saker du är osäker på. Boka ett grupprum med några av dina klasskamrater och ha en diskussion kring frågorna ni inte förstår. Hjälp varandra att förstå ämnet och testa varandra med frågorna. Det kan hjälpa er alla att fördjupa er förståelse och även göra studierna mer givande och roliga.

4. Belöna Dig Själv

Ge dig själv små belöningar efter varje avklarat mål eller studiepass. Det kan vara något så enkelt som en kort paus med din favoritmusik,  att ta en nap eller en bit av din favoritchoklad.

Du kan även belöna dig själv genom att fira dina framsteg. När du väl har gjort klart tentan, planera något kul med dina vänner. Fira tillsammans och känn stolthet över det hårda arbetet ni lagt ner med allt pluggande inför tentan.

Det är superviktigt att unna sig själv en belöning efter en period av tentaplugg. På så sätt kommer din hjärna att förknippa framgång med en positiv känsla vilket ökar sannolikheten att du faktiskt upprepar det positiva beteendet och fortsätter med pluggandet. Detta koncept är känd som positiv förstärkning i psykologin!

5. Visualisera Framgång

Sista men inte minsta tipset är att du ska bilda en positiv tanke om dig själv som om du redan har klarat tentan. Se framför dig hur du sitter där i tentasalen och svarar på frågorna självsäkert och korrekt. Innan du går ditt, tänk att du redan kan allt och att du är där för att visa att du klarar det galant!

Så mina kära studenter vi är nästan i mål! Vi ska försöka hålla motivationen uppe tillsammans och vi kommer göra vårt bästa för årets sista insatser oavsett om det är en tenta eller en inlämningsuppgift. Du och jag är redo för den sista utmaningen och vi kommer att rocka det!

Lycka till nu och jag hoppas att vi ses på nästa blogg kära student!

/ Daniela

Daniela, psykologstudent

Frågan om varför vi beter oss som vi gör växte allt mer med tiden och enda möjligheten att få svar på mina frågor var att studera psykologi! På bloggen kommer jag göra mitt bästa att inspirera er framtida studenter att aldrig ge upp era drömmar. Utöver detta kommer jag bidra med en inblick i psykologprogrammet och studentlivet på KI.