Nyårstips

I första året på gymnasiet kommer jag ihåg att min svenska lärare uppmanade oss alla att skriva små brev till oss själva, brev som vi skulle öppna när vi tog studenten i trean. För två år sedan fick jag tillbaka det här brevet, ett brev som jag helt hade glömt bort om. När jag läste det, överväldigades jag av olika känslor och tänkte tillbaka på den yngre versionen av mig själv som skrev ned alla dessa tankar och drömmar för framtiden.

Det var en känslosam stund när jag insåg att jag faktiskt hade uppfyllt de drömmar som mitt yngre jag hade skrivit om. Nyligen såg jag en TikTok där en tjej delade med sig av några av sina bästa nyårstips, och ett av dessa var att skriva ett brev till sig själv för att öppna nästa år. Det påminde mig om dagen då jag tog studenten och öppnade mitt eget brev till mig själv. Jag insåg att det var den bästa presenten jag kunde ge mig själv och ville därför dela med mig av idén.

Så här är mitt förslag:

Reflektera över 2023:

Tänk tillbaka på året, dina framgångar, misstag, utmaningar, lärdomar och minnesvärda ögonblick. Skriv ned några saker du känner dig välsignad för och försök sätta ord på dem så bra du kan.

Sätt mål för det kommande året:

Sen är det dags att sätta nya mål för det kommande året 2024! Våga drömma stort och skriv ner alla dina förhoppningar och mål. Men se även till att de är realistiska så att du inte blir besviken sedan när du väl öppnar brevet nästa år.

Använd personligt språk:

Med detta menar jag helt enkelt att jag vill att du ska skriva detta och inte tänka så mycket på formuleringen eller tonen av orden utan tänk att detta är enbart ett brev som endast du kommer att läsa. Så släpp föreställningarna om hur det borde låta och skriv precis som du känner!

Förvara brevet:

Nu när du skrivit klart brevet lägg det i en förseglad kuvert och märka det med instruktioner såsom ditt namn och att ingen annan och bara du får öppna det brevet den 1 januari 2025!

Jag kommer definitivt att göra detta, och jag uppmanar dig också att sätta dig ner och skriva ett sådant brev till dig själv. Du förtjänar det, och det är verkligen en av de finaste presenterna du kan ge dig själv.

Lycka till med brevet och jag önskar er alla glädje, hälsa och en mängd positiva ögonblick under 2024!

Vi ses nästa år kära studenter 🙂

Daniela, psykologstudent

Frågan om varför vi beter oss som vi gör växte allt mer med tiden och enda möjligheten att få svar på mina frågor var att studera psykologi! På bloggen kommer jag göra mitt bästa att inspirera er framtida studenter att aldrig ge upp era drömmar. Utöver detta kommer jag bidra med en inblick i psykologprogrammet och studentlivet på KI.